Ugnsbakade ägg!

Mums säger jag bara. Kanongott blev det och lätt var det att fixa till. Ägg, skinka, broccoli (fritt val), kryddor och lite ost på toppen (också valfritt).
Antingen tar ni en muffinsplåt (vilket jag trodde att jag hade, men den är försvunnen) eller några andra små ugnsformar. Lägg skinka runt om i formen, jag tog rökt skinka för jag tycker att den ger mest smak.
Knäck ett ägg i formen.
Kryddade med salt och cayennepeppar och la ner några broccolibuketter (valfritt, ni kan ta vad ni känner för)
Ingen ost enligt receptet som jag hittade, men eftersom jag har en enorm ost i min kyl, så fick det bli lite ostskivor överst. In i ugnen som står på 200 grader i cirka 15 - 20 minuter.
 
Ägget var perfekt tillagat och det var inga problem att ta ur rätten med en sked och lägga på en tallrik.
Mycket gott och enkelt. Hade mycket väl kunnat äta upp två till, men detta var bara en enkel lunch. Kommer absolut göra detta fler gånger.
 
Nu till mig och min jäkla värk, åhh, blir så trött på detta. I går eftermiddag/kväll kändes det rätt okey men vid fyra i morse så började jag vakna till av värken igen, så kämpade på någon timme innan jag tog morfintabletterna. Men ärligt talat, jag tycker att dessa tabletter är underskattade. Det tar tid innan värken släpper och den släpper inte riktigt helt. Jag bytte sovplats från säng till soffa, för ja, jag skulle behöva skaffa nya madrasser i sängen och tanken finns där men inte pengarna just nu.
Var tvungen att ta mig in i duschen i dag, för meningen är att jag ska försöka ta mig till jobbet i ett ärende. Men för helskotta!! Det borde vara förbjudet att ha såna här knepiga flaskor! Att stå i en dusch med värkande ben, hållandes i väggen och samtidigt försöka öppna den här! Varken med handen eller med munnen fick jag upp den!! Snacka om att jag var irriterad!
Min räddare i nöden den här veckan! Nästan varje gång jag har kommit ut i köket så har jag fått sätta mig och ta en liten paus innan jag har kunnat gå vidare. Ja, till och med fixat maten sittandes ju. Diskat har jag kunnat göra stående men då har det varit en bra stund för benet. Att ha kontroll över mitt tablettintag vet jag inte om jag har. Jo, gällande morfintabletterna så vet jag någorlunda, men resten av värktabletterna då? Jag ska försöka röra mig som vanligt med smärtlindring men när det knappt hjälper då? Just nu vill jag byta ut min högra skinka och mitt högra smalben. Och jag ska ta mig till jobbet men hur? Att gå blir nog för jobbigt, så cykel eller bil. Men bilen ska parkeras och betalas parkeringsavgift för, så det får nog bli en cykeltur. Ska bli spännande att se hur det går. Vet i alla fall, att jag behöver ha en lång startsträcka när jag ska gå upp på morgonen. Avskyr min situation nu och jag kan inte skylla på någon, endast mig själv. Hade kanske klarat mig undan från detta om jag hade rört mig lite mindre, eller så hade det kommit i alla fall efter många långa bilfärder bakom ratten. Det svaret får jag aldrig, men en sak är säker att när jag är rörlig igen så måste jag träna upp underredet så jag inte råkar ut för detta igen!
 
Ha en fortsatt bra fredag!
 
 
 
1 Ida - foto & häst skriven

gud vad gott med ungsbakat ägg, måste jag testa :D

3 Systeryster skriven

Ja det där har jag också funderat på :) fast med bacon men skinka funkar ju också ;)

2 sandra andersson skriven

Gott det har funderat på länge ska verkligen testas.

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: