Mitt nya liv med stark motivation.....

Efter att ha varit nere på botten (enligt mig själv i alla fall) sedan sommaren förra året, så har jag tagit mig upp igen. Ni som följer mig via fejjan och insta har ju givetvis märkt av min förändring, och även mina närmaste vänner givetvis! Jag blev asocial helt, träningen kändes jobbig, knäna började krångla, vikten rasade uppåt, jag var trött jämnt då jag sov så jäkla dåligt varje natt och grät i tid och otid, och att tänka på att ha sex?? No no no! Den tanken existerade inte i mina tankar! Yes, mycket olikt mig!
Hösten gick, jag gick till läkaren för jag kände att jag höll på att tappa kontrollen, och hon antydde att jag höll på att gå in i väggen. Visst, vet att det är ett populärt uttryck i dagens samhälle och jag vet inte om läkarens diagnos var den rätta. Vet bara, att jag inte hade koll på jobbet, grät för enkla saker som jag aldrig annars gör, både på jobbet och privat. Jag orkade helt enkelt inte, och märkte att jag gjorde fel på saker som jag aldrig gjorde fel på annars. Hade rätt bra stöd av några arbetskamrater, och kände själv att detta inte kunde fortgå.
 
Själv tror jag, att kombinationen dålig sömn, viktuppgång, stress och det där förbaskade klimakteriet gjorde min situation!! Så där ja! Nu har jag erkänt, att jag kom i klimakteriet vid 52 års ålder! Har förnekat det ordet nu i över tre år men det är nog bara att erkänna.
 
Läkaren tyckte att jag skulle sjukskriva mig och att äta melatonin, vilket hon skrev ut (som var svindyra). Fick i alla fall en provförpackning utskriven som jag åt i några månader. Ärligt talat så vet jag inte om de hjälpte.
Men däremot något som hjälpte mig och min situation var, att jag tog tag i mitt liv! Satte ner foten och bestämde mig helt enkelt! Det var ju bara jag själv som kunde göra detta åt mig, ingen annan! Det fick inte fortgå så här! Det var inte jag!
 
Tog mig till träningen, fast det tog emot. La mig ungefär samma tider varje kväll. Slutade med alkohol, nja, i alla fall minskade stort med detta. Har faktiskt tappat suget till vin, dricker gärna te en lördagkväll. Det var några tuffa veckor, där jag gärna ville stanna hemma i soffan och ligga där tills jag skulle lägga mig. Men jag tog mig över tröskeln, och det tog nog ända till december, då jag kände att jag mådde bättre.
 
I januari så hade gamla vanliga Gitte kommit tillbaka! Så jäkla skönt!
Jag mår så otroligt bra just nu. Är oftast väldigt glad av mig, och även om jag inte sover bra nätter, så är jag ändå pigg under dagen. Till och med börjat dejta igen!
Jag tränar fyra - fem gånger i veckan med PT och kostrådgivare. Älskar att träna, vikten går ner, i lagom takt. Även om jag ansågs äta rätt innan, så gjorde jag inte det, och nu så försöker jag verkligen göra det. Har dragit ner på socker, och äter mer frukt och grönsaker. Till och med mellanmål! Mer protein, så det gör någon nytta med träningen. Mycket mindre alkohol.
Från den dagen som jag var på första träffen med Sherine, kostrådgivaren, 15 januari, så har jag inte tagit någon fika på jobbet (jo, en liten halva av en semla). Det har varit tårtor, kladdkakor av olika varianter, fyllda godisskålar, chokladkartonger, vaniljhjärtan. Förr så hade jag ätit av allt, och flera gånger på eftermiddagen. Nu ingenting, känner inget sug alls. Ja, förutom den lilla halvan av semlan. Nu tar jag en frukt eller mitt mellanmål.
 
Visst, så har jag haft bakslag, givetvis, jag är ju människa. Här hemma så har det stått en skål med ostbågar på soffbordet nu i två veckor, och jag har inte tagit en enda ostbåge!! Inte likt mig. Nu är det dags att slänga dem, för de är dammiga, men jag gillar testet som jag gör för mig själv. Förr så hade jag ätit upp alla ostbågar direkt eller lite varje kväll.
 
Är så otroligt glad över hur jag mår nu, och så här vill jag fortsätta må.
 
Men lång väg kvar, och det är ju inte sommar ännu.... men i år så tänker jag vara på stranden!
 
Dags att släcka ner nu. Kan skriva hur mycket som helst nu, men det kommer en annan dag. Jobbdag imorgon! Helgen har rusat i väg, som vanligt, men haft en lugn och skön helg, bara för mig själv!
 
Många kramar, så hörs vi en annan dag!
 
Natti!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: