"Torsdagarna i parken" av Hilary Boyd

Ännu en bok har blivit utläst, och den var mycket bra och verklighetstrogen. En historia som man kan vara med om i verkliga livet. På framsidan står frågan: Har kärleken ett bästföredatum? Nej, det har inte kärleken, även jag själv tycker det nu. Att jag inte kommer hitta någon ny kärlek, men jag ska nog ställa frågan: Vill jag hitta någon ny kärlek?
 
Vad gör en kvinna om den man hon varit gift med i halva sitt liv en dag kliver upp ur den äktenskapliga sängen och flyttar in i gästrummet för gott? Det är vad som händer Jeanie.
 
Jeanie känner sig med rätta kränkt och förbannad. Har hon gjort något fel? Är George inte längre attraherad av henne? Har han någon annan? George ger inga svar på hennes frågor.
 
Torsdag är den bästa dagen på hela veckan. Då hämtar Jeanie sitt barnbarn Ellie och tar med henne till lekparken. Där träffar Ellie sin kompis Dylan, som går dit med sin morfar Ray. Mellan Jeanie och Ray uppstår en tät och djup kontakt. Ray är allt det som George inte är, han lyssnar på det som Jeanie har att säga: hon kan tala med honom om vad som helst! Och dessutom är han snygg!
 
Plötsligt har torsdagarna i parken blivit viktigare än allt annat i Jeanies liv.....
Vad jag tyckte om boken?
För det första så förstod jag inte hur Jeanie kunde leva kvar i det här äktenskapet. Hennes liv rann i väg, och hon fyllde 60 och hennes man hade då bott i eget rum sedan tio år tillbaka. Han styrde över henne, bestämde över hennes huvud och det spelade ingen roll vad hon själv sa eller tyckte. Vilket jag däremot förstod var hennes känslor för Ray. Jag kunde nästan känna hennes förälskade känslor när jag läste boken. Känna hennes ångest över hur hon skulle göra, känna hennes irritation när Ray körde över henne och hennes känslor. Men när hon gick med på allt som Ray bestämde sen, när anledningen uppdagades varför han flyttade in i eget rum så drog jag en djup suck och tänkte: dumma kvinna!
 
Gillar man kärleks- och relationsböcker så ska man läsa denna! En lättläst bok med korta avsnitt i varje kapitel, sånt gillar jag.
 
REKOMMENDERAS!
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: