Kalmardåden 1 - 2

Nu har jag läst ut andra delen av Kalmardåden, skrivna av Pia Kask och hennes dotter Yin Ling. Jag älskar att läsa böcker som utspelar sig i Kalmar, och deras böcker är så tydligt utspelade här, så man hänger med på gatorna när poliserna kör och där händelsen utspelar sig. 
 
Första boken heter Den stumma sorgen som handlar om ett dubbelmord söder om Kalmar. Det är ett par som har haft ett familjehem tidigare, och polisen hittar inga som har något ont av det här paret. Utredningsledaren Andreas Persson, boendes i Rinkabyholm, och hans kollegor har svårt att hitta något motiv till dådet. Tillsammans med psykologen Katarina Dahl så försöker de kartlägga parets tidigare liv. Mycket bra bok! 
(null)
Nu har jag läst ut I ljuset faller lögnen på två dagar, ja om jag inte hade haft lite annat för mig, så hade jag läst ut den på en dag! Boken börjar med ett bröllop på Kalmar Slott, där Andreas med sin fru Lena är bjudna på och deras dotter ska vara brudnäbb till Lenas kusin Karin som är brud. Brudgummens bror som ska vara bestman dyker inte upp, men det är inte förvånande, då han är den stökiga sonen i familjen. Familjen är en välkänd företagsfamilj som har det gott ställt med två tvillingsöner, varav den ene ska nu gifta sig. 
(null)
När paret har blivit gifta och det ska skålas och ätas i festsalen, så upptäcker Andreas dotter Nellie att det ligger någon i önskebrunnen, då hon ska slänga en peng för att önska sig något! Bröllopsfesten får alltså avslutas, eller i alla fall skjutas upp tills vidare. 
Frågan är om det är den försvunnna bestmannen eller någon annan? 
(null)
Jag gillar böcker, där man får följa med i alla personers privatliv, inte bara typ huvudkaraktärerna, som i det här fallet alla Andreas kollegors liv. Har bara läst två böcker, men det känns som om jag "känner" några av dem redan. Ser fram emot nästa Kalmardåd, som heter Den yttersta dagen och som jag nu har reserverat på biblioteket.
(null)

 
MYCKET BRA BÖCKER! 

Men jag måste bara nämna, att jag störde mig lite på att det stod något på många ställen som jag ville ha någon istället! Jag har fått en noja nu i sommar på att hänga upp mig på stavfel och meningsbyggnadsfel! 😳
Till exempel: något slags information. Ska det inte vara någon slags information? 😳

Men böckerna är mycket bra trots det! 😍
 
 
 





Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: