Tänk att leva som Agneta

Två underbara böcker skrivna av föregående författare som jag tipsade om i förra inlägget - Emma Hamberg. Första boken heter Je m´appelle Agneta som handlar om Agneta som lever i ett tråkigt slentrianäktenskap, där mannen bara vill äta strikt och träna på sitt sätt. Deras barn hör bara av sig när de behöver pengar, det vill säga via sms...... På jobbet är hon osynlig! Hon får smyga i sitt egna hem när hon vill äta något gott! Hon älskar vin och god ost som hon får gömma.   (null)
Hon behöver en förändring, och hon svarar på en annons som au-pair i Frankrike för att ta hand om ett äldre barn (tror hon ja)! 
(null)
Det är inte vilket barn som helst, utan det är Einar helt enkelt, nej det är helt felskrivet av mig. Det är absolut inte enkelt för Agneta! Kan inte språket! Einar är inte vad hon förväntade sig och kräver en hel del av Agneta. Men det blir en rejält upplevelse för henne. Det bästa är att hon kan äta ost hela dagarna och dricka vin morgon, middag och kväll om hon vill! 
 
"Je m appelle Agneta är en roman om att våga kliva ur sig själv, om att inse att livet är kort och att vi borde dansa mer på borden. En roman där Emma Hambergs karaktäristiska livsglädje och människokärlek syns på varje sida."
(null)
Fortsättningen av den här boken heter Au revoir Agneta, och här har Agneta hittat sin livsglädje med Einar, Fabian och de andra gamla goa franska människorna. Ja, nu är jag där igen, där jag inte kan berätta vad som händer i uppföljaren. Då förstör jag det för er, mina läsare och det är ju inte meningen. Men uppföljaren är mycket bra och jag är mycket nyfiken på om det skulle kunna komma en uppföljare av självaste Agneta men troligen inte. 
 
Fina underkläder har en mycket stor betydelse i den sista boken, ja även i den första boken och då främst för Agneta! 
(null)
Jag skulle ha velat vara Agneta och göra som hon gjorde! Man blev glad av att läsa dessa böcker! Jag är lite avis på människor som gör vad som faller dem in. Själv vill jag ha det tryggt och lugnt men å andra sidan skulle jag vilja göra något spontant och oväntat! 
 
Läs dessa två böcker och skratta och njut av Agnetas spontana infall med att resa till Frankrike! Ni ångrar er inte! 
 


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: