Om att lyssna, om att ta till sig....

Det där med att lyssna på vänner och familj, ja, det är en svår sak! När är man tillgänglig för att lyssna på äldre och vänner och bekanta? När är man tillräckligt gammal nog för att ta till sig andras råd? När är man tillräckligt gammal att strunta i andras råd?
Själv vet jag, att jag inte lyssnade på familjen när jag var ung. Men jag fick två älskade söner eftersom jag inte lyssnade på familjen (rättare sagt min mor) och jag älskar mina söner!
Sedan har jag väl inte behövt ta något ansvar över att behöva lyssna på vänner och familj. Tror jag! Men deras åsikt är säkert inte av samma åsikt.
 
Jag har gjort mina missar under åren sedan mina barns födelse, och många gånger har jag ångrat dem. Faktiskt så har jag inte haft några nära vänner som har försökt styra mig in på rätt spår och därav har jag gått på många minor genom åren!
 
Ska absolut inte skylla på det, att jag inte har haft några nära vänner som har kunnat bestämma över mina beslut, men visst hade det underlättat. Vet med mig, att man lyssnar mer på vänner än på mamma!!
 
Visst, man lär sig genom åren men samtidigt så kan man försöka undvika dessa misstag och kunna njuta av åren utan misstag! Man lär av sina misstag, ja det är ju ett klassiskt uttryck, men samtidigt så rinner åren iväg och jag själv personligen känner, att jag har inte råd med att göra misstag mer.
 
Själv försöker jag undvika att göra fler "misstag", och håller mig rätt lugn gällande förhållande. Men när man vill hjälpa till i vänners "förhållande"? Ja, hur gör man då? Kan ju inte vara någon strikt mamma! Kan ju inte skälla! Ska man hålla tyst? Ska man säga vad man tycker? Ska man bara hålla med och se vad det bär hän? När/om det brakar iväg, så vad göra? Har ju trots allt lite erfarenhet genom livet. Jag vill ju bara väl!
 
Vet att jag är i en svår sits, och jag försöker bara hjälpa till i tänkandet och att inte sätta sig i en jobbig sits. Men jag vet i alla fall, att man ska ha ett rätt lätt bagage innan man ger sig in i nästa förhållande. Man bör ha rett ut sitt liv innan man ger sig in i nästa. Tror mig, av erfarenhet!!! Man bör finna sig själv, både kvinna och man!
 
Nu har det blivit mycket djupt tänkande för mig,
så nu ropar kudden desperat på mig!!!
 
GOD NATT!
SOV GOTT!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: