"Flimmer" av Anne Holt & Even Holt

Tänkte ge er ett tips på en thrillerroman, vilket jag inte så ofta läser men den här passade mig rätt bra.
Varför då?
Ja, det kan man undra, jag som älskar kärlek och romantik och drama.
Därför jag jobbar inom det här ämnet, ja inte med virusprogram förstås men med kardiologer och patienter.
Boken är indelad i olika år och på olika platser i världen, men det mesta utspelar sig 2010 i Norge och USA. Det är lättlästa kapitel förutom när det handlar om finansvärlden, då har jag bara skuggat över texten (tycker att sånt är så tråkigt att läsa).
 
Huvudpersonen är Sara Zuckerman, en känd duktig kardiolog som egentligen bor i USA men jobbar sedan ett år tillbaka på sjukhuset GRUS i Norge. Hennes patient dör några dygn efter en pacemakerimplantation under mystiska händelser. Hon jobbar väldigt nära Ola Farmen, som är både läkare och ingenjör. De börjar tillsammans utreda vad som har hänt, efter att Ola finner en pacemaker i hennes läkarrock. Inget konstigt i det kanske, men när de inser att det är den pacemakern som hon implanterade i den döde patienten så blir de oroliga. Den har alltså blivit utbytt vid patientens död. Detta sker alltså 2010.
 
Det hela börjar egentligen 2002, med en datanörd David, som jobbar på Mercury Medical i USA, och som även gillar att använda droger. Han får sparken och efterlämnar sig material som upptäcks 2006 av en anställd, och det visar sig vara ett virus på ett USB-minne.
 
Detta lämnas till chefen Otto på företaget, som låter det ligga i säkert förvar till 2009 då han tar ett beslut som får ödesdigra konsekvenser för många.
 
Jag ger denna bok fem stjärnor för den var väldigt bra och det var lite roligt att läsa den, eftersom man känner till lite om pacemakertermer med mera. Rekommenderar er att läsa den, även om ni inte jobbar inom sjukvården. Nu ska jag fortsätta på en fristående uppföljare, som heter "Sudden Death". Är lite stressad för jag har bara till 5 oktober på mig att läsa ut den men det går säkert......
 
Ett bra boktips, så låna den och läs!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: