Inte mer än människa!

Hej alla ni som läser min blogg! Jag har inte försvunnit, men har varken "ork" eller "inspiration" till att skriva här ibland. Vet inte riktigt varför, men det har varit så nu några veckor. Kanske att jag har tappat "orken" efter semestern? Det låter ju konstigt, för efter semestern ska man ju vara utvilad, eller hur? Men efter första jobbveckan var jag helt slut!! Helt förbi om kvällarna, försökte träna givetvis och blev piggare efteråt men helt slut ändå! Varför?
Ja, för det första så vore det ju bra att få sova hela nätterna. Jag somnar direkt, inga problem. Men efter några timmar så är jag vaken och gå upp en sväng, till toa kanske, eller bara vaken en stund, dricker lite, och somnar om några timmar. Sedan efter några timmar igen, dags igen, och denna gång blir det ingen riktig sömn mer. Går inte att förklara, ibland drömmer jag konstigt och ibland inte. De senaste nätterna tror jag inte att jag har drömt något, och jag har inte heller legat och grubblat på något! Sedan hör jag tidningsbudet, som ALLTID pratar i sin mobil på arabiska (så jag får ju inte reda på något smaskigt från Kalmars uteliv) ute på gatan, och inte nog med det, ÄVEN inne i vårt trapphus!! Ska klaga till Barometern! Så ja, jag har ingen bra sömn alls!!
Ja, som sagt, vad vill jag ha sagt med detta inlägg? Att idag brast det för mig! Det blev för mycket för mig på jobbet helt enkelt! Ska inte gå in på vad allt bestod av, men det blev för mycket helt enkelt! För lite sömn och för mycket av annat! Kanske både privat och jobbmässigt?
Ha-ha, ja snap chat! Vad gjorde man innan den appen?
Ja, som sagt, fick ett utbrott, lite tårar, ilska? Nja, lite kanske, men ändå inte. Pratade lite med chefen, lite motvilligt först, men det gick bra. Det kändes bättre sen. Trodde inte att jag skulle bli sån här, men som sagt, ibland brister det! Jag är inte van vid sånt här! Jag ska klara av allt!
 
Nåja, det går väl över, men om man nu går tillbaka till bilden över min "roliga" snap chat, så blir man ju lite orolig! När man läser konsekvenserna av för lite sömn!
- Lättretad? Nja, inte i första taget, men tydligen idag.
- Mentala problem? Inte fler än vanligt! Enligt mig själv i alla fall :)
- Minnesförlust? Ja, jag har ju mina notislappar uppsatta överallt även hemma!
- Frekvent huvudvärk? Ja, den senaste tiden har det varit mycket, och främst den här veckan. I går kändes det som om skalpen höll på att sprängas! Men tränade på olika sätt och den försvann för kvällen i alla fall, men tillbaka idag! Men mindre än igår.
- Hallucinationer? Det tror jag inte, men i och för sig, jag tyckte att jag såg en orm hemma hos en kompis i somras, men det berodde på att jag hade inte mina glasögon på rätt plats! :)
- Symtom liknande ADHD? Ja, den frågan får jag nog ställa till någon utomstående! Har alltid varit lite "konstig".
- Svagt immunförsvar? Ja, halsont följer med mig in i graven tror jag! Annars är jag rätt tålig, väldigt sällan sjuk!
 
Sedan de allvarligare sakerna, som....
- Ökad risk för hjärtinfarkt? Ja, allvarligt talat, i går kväll hade jag rejält med hjärtklappning. Vilket jag inte brukar ha. Men hjärtklappning är inte lika med hjärtinfarkt. Jag jobbar ju på hjärtsektionen, så något har jag lärt mig! Men jag tyckte att det var lite obehagligt faktiskt. Men somnade ifrån det!
- Muskelvärk? Ja, det är ju lite konstigt, att fast jag har tränat hela sommaren och ja, ända sedan slutet av mars, så har jag fått ont i nacken och även lite i ländryggen sista veckorna. Ländryggen kan jag troligen förklara med fel skor, men nacken?
- Diabetes? Har ingen koll alls. Missade att kolla hemma hos mamma i helgen. Pratade om att vi skulle kolla oss andra, men det blev inte. Jag har oftast legat inom gränsen när vi har kollat förr, men nu kanske? Inget som jag vill ha.
 
Ja, som sagt, nu har jag både varit lite lättsam och allvarlig, gällande sömnproblem och mitt utbrott! Jag är inte sån som får utbrott hur som helst, och jag skyller det helt enkelt på sömnbrist. Det sägs, att om man tränar, så sover man bra! Hmm, tycker inte att det stämmer på mig. Men jag är lite konstig av mig, vilket jag har vetat hela mitt liv. Som när jag pratar med kompisar, som säger, att de sover så dåligt när de har festat, och jag sover som en stock när jag har festat. Men i och för sig, så kan väl (för det mesta inte) jag må dåligt när jag vaknar. Men det är ju inget bra sömnmedel, när man jobbar och när man tränar! Inget bra alternativ!
 
Det trevligaste (och konstigaste med tanke på eftermiddagen) idag var faktiskt, att på förmiddagen, så fick jag höra av kollegor, att jag såg ut att må bra, nu när jag tränade och att jag trivdes med livet och jag verkade vara på bättre humör. Vilket gjorde mig kanonglad förstås! Speciellt när jag kände mig uttömd på sömnlösa nätter!
 
Men sedan blev det så här!! Konstigt, eller hur? Jag själv begriper det inte! Men jag står för det givetvis. Därför jag skriver om det här, för att "alla" människor kan få utbrott! Eller utbrott kanske är fel sagt, men att jag reagerade starkt på något, som gjorde mig ur balans! På grund av sömnlöshet (förhoppningsvis)! Som ni förstår, så är jag väldigt ärlig här, därav min uppriktighet gällande detta som skedde idag. Jag älskar mitt jobb och går in alldeles för hårt för detta, vilket kanske inte är så bra. Ska försöka lära mig att släppa lite......
 
Min chef frågade mig, om det var något som tyngde mig! Nja, svår fråga, men inget som ska störa min sömn, och jag märker ju inte av detta under natten. Jag ligger inte och grubbla på något! Kan helt enkelt inte sova en hel natt!
 
Fick förslag idag av en kollega, att jag skulle prova mindfulness! Nja, jag är skeptisk till detta och jag blev nästan stressad av att höra henne tala om detta. Men jag lovade henne, att jag ska försöka prova detta. Någon gång!
 
Om jag är stressad inombords?
Ja, det är en svår fråga!
Är egentligen inte stressad i jobbet. Även om det blev för mycket idag!
Är jag stressad privat?
Kanske, men svårt att förklara för utomstående! Ingen viktig stress i alla fall.
Men det är en stress som jag tränger bort, vilket är fel givetvis!
 
Kanske ska ta mig i kragen och försöka köpa nya resårmadrasser??
Att ligga i 14 år gamla resårmadrasser kanske kan spela roll?
Vad vet jag? Behövs nog nya!!
Kan det vara svaret på mina problem??????
 
 
 
1 Lena Magnusson skriven

Känner igen mig själv i mycket du beskrev. Framför allt symtomerna. Själv är det insomnandet som är problem. Men jag tror att vi inte stänger av hjärnkontoret när vi lagt huvudet på kudden. Det undermedvetna kommer fram i vilket fall. Det kan vi inte styra. Vem är det som har sagt att livet ska vara lätt. Vem man än pratar med så har vi alla jobbiga saker att handskas med. Och när kropp och själ behöver vila, vilket vi är alla medvetna om. Då går det inte och det är såå frustrerande...Kram Gitte <3

Svar: Vet inte om jag tror på det där undermedvetna eller att det är stress. Då borde sömnen vara dålig över helgerna också. Sover bra när jag har druckit alkohol, vilket är ovanligt, för de flesta sover dåligt när de har druckit. Ja, alla har jobbiga saker att handskas med av olika slag. Men en del saker kan man styra över, alltså de jobbiga sakerna. Men om man inte kan sova riktigt om nätterna så blir hela hjärnan slut. Får väl skaffa sömntabletter... Man ska ju sova bra om man tränar, men det stämmer ju inte heller på mig. Ja, helt enkelt, jag är konstig! ;) Kram.
Gitte

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: