Krispig torskrygg med limemarinerad gurka och sesamstekt hjärtsallad

Dags för maträtt nummer tre från sista Linas matkasse, och nu börjar en del grönsaker bli lite för dåliga, eftersom det har tagit några extra dagar för mig nu att laga rätterna (midsommarhelgen). Så fick inhandla lite sparris och istället för hjärtsallad, så fick det bli pak soi, vilken också går bra att steka.
Sesamyoghurt: blandade 1 dl grekisk yoghurt, finrivet skal från en lime, 1 msk japansk soja (tog kinesisk, spelar roll?) och 1 tsk sesamolja i en skål och ställdes in i kylen till serveringen.
Limemarinerad gurka: skalade och hyvlade en halv gurka. Blandade gurkan med pressad saft från den använda limen, 1 tsk socker, 1 krm chili flakes och 1 krm salt. Ställdes in i kylen till serveringen.
Kryddade cirka 300 gram torskrygg med salt. Vände fisken i ströbröd och stekte frasig i olja två - tre minuter per sida.
Skar en hjärtsallad (enligt receptet), jag hade två pak soi i halvor. Bra med mer grönsaker.
Fick köpa ny sparris också, och då blev det mer än vad som stod i receptet. Älskar stekt sparris. Skar bort roten och delade sedan sparrisen i mindre bitar.
Hettade upp 1 msk sesamolja i en stekpanna. Fräste sparrisen först i någon minut. La ner pak soi och kryddade med chili flakes och salt. Fräs hastigt, salladen ska vara ljummen men ändå krispig. Jag älskar chili flakes så jag hade ju givetvis mer än vad som angavs i receptet.
Har aldrig använt sesamolja förut, men har hört att man ska vara lite försiktig med den, eller blanda jag ihop den med någon annan? Ja, med fisksås ska man vara försiktig, det vet jag, men gäller inte detta även sesamoljan?
Nu åt jag inte exakt denna rätt i kväll, för det blev matlådor till resten av veckan. Men jag hade lite bulgur kvar från förra rätten, och gjorde lite sås på grekisk yoghurt och sambal oelek, och smakade av det gröna i alla fall.
Den limemarinerade gurkan var rätt god. Ja, även sparrisen och pak soi. Nu är jag mätt och belåten, och inget vettigt har blivit gjort ikväll. Hade ett träningspass inbokat ikväll, vilket jag var på. Sedan blev jag sittande i solen ute på tomten ett tag. Det tar ju emot att gå in när klockan bara är sju och solen skiner härligt.
Det känns bra, att jag har tränat två kvällar i rad nu och det behövs. Efter två veckors förfall, så märks det verkligen. Men nu ska den igång igen kroppen. Bara till att lära mig äta bättre och inte en massa småtugg, men gud, så svårt!! Idag slank en god sockerkaksskiva ner på jobbet, ångest? Nää, inte alls (lögn)!
 
Ja ja, Rom byggdes inte på en dag, men visst, det är ju jobbigare ju äldre man blir tydligen. Tänk om man ändå hade tagit detta steg för tio år sedan!! Men man ska inte se bakåt har jag lärt mig (kanske).
 
UPPSKATTAT IDAG: TRÄNINGSPASSET OCH SOLEN
EJ UPPSKATTAT: INGEN NYTTA GJORD
 
God natt och sov så gott!
Det lär jag göra.....
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: