Tagliatelle med vitlöksstekt spetskål och ädelost

Ikväll kom Linas Matkasse till min ytterdörr, och det är alltid lika roligt att se vad det är för några recept. Fick ett mess i helgen, så jag fick denna information tidigare men har glömt, så nyfiken var jag. Eftersom dessa recept oftast räcker till mig en vecka, så får jag gå efter ingredienserna. Vilka ingredienser som har kortast fräschhet etc. Ikväll ville jag göra den snabbaste rätten, och eftersom två av huvudingredienserna var frysta, så fick det bli pastan.
Jag kokte halva paketet med pasta (så nu har jag pasta över till längre fram).
Finhackade 3 - 4 vitlöksklyftor (kunde ha haft mer för smakens skull) och skivade ½ gul lök (den var stor) och sedan ½ spetskål som jag skar i grova bitar. Första gången som jag testar spetskål.
Fräste detta i olivolja och kryddade med salt och rosmarin, och ja, enligt receptet skulle det vara 1 tsk torkad rosmarin, men eftersom jag fick knacka på hos grannen och hämta rosmarin och den var en aningens gammal, så tog jag mycket mer rosmarin för smaken försvinner, ju äldre kryddorna är.
Det lilla problemet med den här rätten var, att det var ädelost i receptet och jag är inte så jätte förtjust i ädelost, men äter det ju givetvis. Äter det mesta! Denna bit smulades sönder och blandades med den nykokta pastan, 1 deciliter pastavatten, spetskålsfräset, ½ knippe grovhackad bladpersilja, ½ deciliter crème fraiche (tänkte fel, jag tog ½ burk creme fraiche, men blev bra ändå, får bara köpa till extra till de andra rätterna).
En enkel pastarätt men utan kött eller kyckling. Men mycket god trots ädelosten.
Så detta recept som var en middag för två personer, blev fyra matlådor och en liten smakportion ikväll till mig. Det är rejält tilltagna recept tycker jag.
Ett mycket gott och snabbt recept, och just denna ädelost hade perfekt smak för mig som är lite si så där gällande ädelost. Kan ju med fördel serveras ihop med någon köttbit eller vad ni känner för. Beror på hur hungriga ni är.
Nu är det bara disken kvar, och den är ju min! Finns ingen annan som vill ta den, så det är bara att gilla läget!
Sedan väntar sängen, för imorgon är det slut med påskledigheten. Ska bli en rundvandring på Malkars imorgon efter jobbet för mig, och sedan får jag en gratisvecka där och ska försöka prova på lite olika pass. Fick det erbjudandet när jag var med på träningsweekenden på Ekerum. Ska bli kul.
 
 
UPPSKATTAT DEN HÄR HELGEN: FAMILJEUMGÄNGE OCH MOTION
EJ UPPSKATTAT: FÖR LITE SÖMN
 
Sov så gott när ni väl hamnar där!
Kramis!
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: