Sydamerikansk paprikasoppa med pocherat ägg och bönsandwich

Igår kväll var jag extremt sugen på ett lass med spaghetti men klockan var alldeles för mycket, så jag fick avstå! Men idag när jag kom hem, så var det första jag gjorde, kokte vanliga spaghetti! Som sedan fick gosa ihop sig med lite cocktailtomater, massa vitlök, svartpeppar, vitt vin och riven pecorinoost! Gud så gott det blev! Tyvärr åt jag för mycket, blev inte proppmätt men ändå för mycket!
Så enkelt och så gott!
Sedan var det dags att fixa matlådor för mina två resterande dagar att jobba, och den tredje rätten i Linas matkasse från förra veckan.
Finhacka en stor gul lök och två - tre vitlöksklyftor. Tärna en röd paprika (hade en stor paprika) och en - två morötter. Fräs allt i en stekgryta med olivolja i 1 - 2 minuter. Krydda med 1 tsk paprikapulver, ½ tsk spiskummin, 2 tsk torkad oregano, 3/4 tsk salt och 1 krm chili flakes. Låt fräsa i 2 - 3 minuter.
 
Fina färger i grytan.
Blanda ner en burk krossade tomater (400 gram), 2,5 dl vatten, 1 tsk kinesisk soja och 1 tsk balsamvinäger. Låt sjuda 5 - 6 minuter.
Rör ner ½ förpackning fryst koriander och sjud ytterligare 1 - 2 minuter.
Svart bönröra: häll av och skölj en förpackning svarta bönor. Lägg i en bunke tillsammans med finrivet skal och pressad saft från en lime, 1 msk vatten och ½ krm salt. Mixa till en röra med stavmixer. Ställ i kylen tills allt det andra är färdigt.
Sedan skulle jag göra något som jag aldrig har gjort!
Pocherade ägg: blanda ½ dl ättika (12 %) och ½ dl vatten i en skål. Knäck två ägg i ättiksvattnet och låt stå cirka fem minuter. Koka upp ½ liter vatten i en liten kastrull. Häll ner ägg inklusive ättiksvatten i det kokande vattnet. Låt sjuda i 3 - 5 minuter, plocka upp äggen och lägg på ett fat.
Det klarade jag ju av fint, eller hur?
Finriv Grana Padano. Fyll två briochebröd med svart bönröra och riven ost. Hmm, undra hur dessa kommer att smaka? Men bönröran var rätt god, med limesmaken i.
Stek bröden på båda sidor i en stekpanna med olivolja. Pressa ner bröden med en stekspade så det blir två toast.
Så, två toast blev det.
Nu ska detta inte ätas förrän i morgon till lunch, så det blev att packa ner allt i en massa burkar. Helt hopplöst när man ska ta med sig allt. Denna rätten tog tid för mig, för jag ska absolut inte bli kock! Jag tar tid på mig, alldeles för mycket, så när maten var klar, så var klockan halv tio och då var det kaos i mitt kök!! Men jag började inte förrän strax efter åtta.  
 
Och jag som var så trött! Men nu är diskbänken ren, i alla fall från disk. och det viktigaste i ordning, så jag kan gå och lägga mig. Soppan smakade väldigt gott när jag slevade ur lite ur grytan, och hur det hela smakar får jag veta i morgon. Nu har jag fått min laptop tillbaka, nästan helrenoverad invändigt och även städad utvändigt. Den var visst lite "skitig" tyckte personen. He-he, ja jag vet, är inte så pedant som jag skulle vilja vara.
UPPSKATTAT IDAG: GRANNHJÄLP MED LAPTOP
EJ UPPSKATTAT: INGEN TRÄNING
 
God natt, jag kommer att somna som en liten trynande kulting!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: