Kubansk taco med lechon asado och salsa roja!

Idag har jag gjort en ny rätt, från Linas matkasse och köttet blev så otroligt gott! Riktigt riktigt gott!
Ugnen sattes på 250 grader.    
Började med att göra en glaze. Blandade rivet skal från en lime och en apelsin i en kastrull. Pressade ner saften. Tillsatte ½ msk honung och två pressade vitlöksklyftor (tog tre). Det fick koka kraftigt tills det blev en sirapsliknande konsistens (tre - fyra minuter).   
Köttet kallas för lechon asado. Delade cirka 300 gram benfri fläskkotlett i två bitar och gned in ½ tsk spiskummin, ½ tsk torkade koriander, ½ tsk oregano, ½ tsk salt och svartpeppar.   
Hettade upp stekpannan med lite olivolja och brynte köttet runt om. La köttet i en ugnsform med bakplåtspapper i och penslade över med glazen så den täckte överallt.    
Tillagade mitt i ugnen cirka 20 - 25 minuter (vände på köttbitarna under tiden och lät det vara inne i ugnen nästan en halvtimme). Lät det vila sedan och det fick kallna.    
Under tiden som köttet var i ugnen så gjorde jag yoghurtsåsen. Blandade 1 - 1,5 dl grekisk yoghurt, 1 - 1 ½ tsk dijonsenap, 2 krm salt, 2 krm chili flakes och 2 pressade vitlöksklyftor i en skål. Ställde den i kylen sedan.   
Sedan blev det salsa roja. Finhackade en schalottenlök, två tomater och ½ kruka koriander. Blandade ner 1 tsk olivolja, 2 krm salt och 2 krm chili flakes.    
Gudskelov tänkte jag till innan jag började med finhacket, och tog fram det bästa inköpet som jag har gjort gällande Tupperware. I med allt! Så smidigt!   
Helt perfekt salsa roja!    
Som tillbehör lite skivad gurka.    
Rostade ett chapatibröd hastigt i en torr, het stekpanna. Eftersom man får ett helt paket, så har jag nu en hel del chapatibröd liggandes här hemma. Men ett tips, rosta inte brödet dagen innan det ska användas, för det blev som hårt tunnbröd. Jag rostade två stycken, dels för att jag trodde att jag skulle äta två och dels för att jag ska ha denna rätt som matlåda onsdag tidigast. Hade mycket väl kunnat äta två ikväll men jag hejdade mig.  
Skivade köttet tunt tvärs över fibrerna (kan fortfarande inte detta, vilket håll ska jag skära, trots ett ex som väldigt ofta försökte lära mig) och skedade över lite av stekskyn (inte på den här bilden).  
Servera lechon asado med chapatibröd, salsa roja, yoghurtsås, gurka, mixsallad och lite färsk koriander!  
Mycket gott!    
Lite problem med att äta, men det gick rätt bra ändå. Brödet hade inte blivit så hårt här ännu, så det gick bra att vika ihop det. Lite flytande från salsan som rann mellan fingrarna, men det överlever man ju. Köttet blev så extremt gott med den här glazen med apelsin och lime i.
 
REKOMMENDERAS!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: