Kryddig viltfärskebab med chilistekt aubergine

Min söndagsmiddag var enkel att göra, men det blev bara till två portioner (vilket det ska bli).
Halvera en aubergine på längden. Skär halvorna i cm-tjocka skivor. Lägg på en tallrik och strö över lite salt. Låg ligga i 5 - 6 minuter. Jag tog alldeles för mycket salt :)
Picklad rödlök: skiva ½ rödlök tunt. Lägg löken i en liten kastrull tillsammans med 2 msk vatten, 2 msk vitvinsvinäger, 2 tsk socker och 2 krm salt. Sjud 1 - 2 minuter, tills rödlöken mjuknat något. Ställ åt sidan.
Grana Padanokräm: grovriv 25 mg Grana Padano. Lägg i en liten skål och blanda med 3/4 dl matyoghurt, ½ pressad vitlöksklyfta (jag tog en hel, gott med vitlök) och 1 krm salt.
Torka av auberginebitarna med lite hushållspapper och stek dem i en stekpanna med lite olivolja. Smaka av med ½ tsk chili flakes. Lägg på en tallrik.
Gör en kryddblandning av: 1 tsk spiskummin, ½ tsk torkad timjan, ½ tsk salt och 2 krm malen kryddpeppar. Hetta upp lite olivolja och smör i en stekpanna och stek cirka 250 gram viltfärs tillsammans med kryddblandningen och 1 - 2 pressade vitlöksklyftor 4 - 5 minuter.
 
 
Tar alltid extra vitlök än vad som anges i receptet, för det är ju så gott!
Fördela viltfärs, chilistekt aubergine, parmesankräm, picklad rödlök och machésallad i ett libabröd. Rulla ihop och servera.
Lite för mycket bröd enligt min åsikt, och trodde nog att jag skulle lämna lite bröd, men denna gled ner, och den var god! Det blev bara två portioner, men det är ju det som är meningen, så nu har jag en lunchlåda imorgon med alla dessa ingredienser i, ja, det blir ju fler än en låda. Men har nu två libabröd i frysen, vilket kan vara bra att ha. Färsen blev lite torrare än om jag hade haft fläskfärs, men det blev helt okey när jag hade alla de andra ingredienserna i brödet.
 
PROVA VET JA!
 
 
 
1 Hannah Margreta skriven

Va gott!

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: