Underbara böcker av Jenny Colgan!

Sitter här inne i solen, vid laptopen, vilket känns lite fel kanske, men ville ge er min recension av dessa båda två böcker som jag måste lämna tillbaka idag. Har tidigare läst den första boken i den här trilogin, och den var underbart charmig och jag älskade den! Ni kan läsa om den i det här inlägget. Om det skulle bli film av dessa böcker, så kommer jag absolut gå och se den. Jag önskar så, att se den här halvön, Mount Polbearne, för när man läser böckerna så verkar det vara en mycket charmig liten halvö.
 
"Sommar på strandpromenaden"
Sommaren har anlänt till det lilla fiskeläget i Cornwall och Polly Waterford kunde inte vara lyckligare. Hon är förälskad: i den vackra kuststaden hon kallar hemma, i sitt bageri på strandpromenaden, och mest av allt i sin pojkvän.
Men under ytan gnager en oro. Den milda sommarbrisen som sveper genom staden verkar bära något olycksaligt med sig. Hennes nyfunna vän har precis blivit änka, och hoppas att flytten till staden ska lindra hennes sorg. Men Polly vet något som helt kan rasera vännens försiktiga steg mot återhämtning. Samtidigt får pojkvännen brottas med plikter han trodde att han hade lämnat bakom sig och Polly börjar få svårt att hantera hans allt längre perioder av frånvaro.
Polly siktar mjöl, knådad deg och bakar bröd. Men ingenting verkar hindra den storm som kommer. Är hon på väg att förlora allt det hon kommit att älska?
Det första som jag gillade direkt när jag öppnade den andra boken, är sammanfattningen av den första boken, vilket är ovanligt att man får. Det passade ju perfekt eftersom jag läste första boken för ett år sedan, så jag kom lätt in i vad som hände för ett år sedan.
Fortfarande så hänger den skadade lunnefågeln med i handlingen, och jag skulle så gärna vilja se den i verkligheten. Likaså Pollys stormrike bekant, som verkar kunna fixa allt, nästintill, men han verkar vara en person som man skulle bli tokig på. Den andra boken handlar om konkurser, arbetslöshet och en by som håller på att gå under, och främst för Polly, och hennes relation håller på att förstöras, av familjeproblem, och jag lider med henne där i hennes ensamma ansvar för fyren och sin situation. Fällt några tårar under tiden som jag läste boken, men har även skrattat många gånger för mig själv, antingen ute i solen, i soffan, vid köksbordet eller i sängen. För den har varit svår att släppa precis som den första boken.
 
Hade den tredje boken direkt i min närhet när jag hade läst ut den andra, och jag fick veta av bekant, att jag hade en härlig läsning framför mig, och känslomässig läsning, vilket stämde precis. Om jag hade fällt lite tårar innan, så blev det fler till denna sista boken, och främst i slutet, både av ledsamhet och av glädje.
 
"Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden"
Det är snart jul i Mount Polbearne, det lilla ö-samhället strax utanför Cornwalls kust. När Polly inte är upptagen med att skapa läckerheter i det lilla bageriet på strandpromenaden myser hon med sin underbara pojkvän, Huckle. Hans honungsaffärer går dock inte så bra som de hoppats, och kanske borde de lägga sina bröllopsplaner på is ett tag? Inga problem för Polly, men Huckles barnlängtan blir inte lika lätt för henne att hantera. Det visar sig också att Pollys vän Kerensa undanhåller något. Något som riskerar att splittra de goda vännerna.
Nu nalkas en tid för familj, vänner och - inte minst - för julmarknaden, årets höjdpunkt! Men mitt i förberedelserna får Polly ett telefonsamtal som vänder upp och ner på allt. Hur ska hon ens kunna tänka på julen när hennes eget liv är ett enda stort kaos?
 Ja, denna tredje bok är en riktigt känslomässig bok. Det verkar som om allt kan hända i Pollys liv, och hur hon orkar med allt förstår jag inte. Hon ska räcka till för sitt jobb, och för många andra, och sedan så uppstår det en spricka i hennes och Huckles förhållande när hon tar sin väninnas sida, och inte nog med det, så kommer det fram saker om hennes pappa som hon aldrig har träffat. Mycket fängslande och en lättläst feelgoodroman, liksom de två föregående böckerna.
 
Författaren Jenny Colgan skriver med humor och värme, och skildrar de olika personligheterna mycket bra. Hon själv är född 1972, från Skottland och har skrivit ett tjugotal romaner och är även serietecknare, ståuppkomiker och manusförfattare för Doctor Who.
Om ni gillar feelgoodromaner, så gå till biblioteket och låna hem dem i rätt ordning och njut!
 
Rekommenderas att läsa!
 
1 Eva-Lena Johansson skriven

Jenny Colgans böcker är underbara och nu har jag även läst "Den lilla bokhandeln runt hörnet" som var om möjligt ännu mer fantastisk än de andra tre <3 /Eva-Lena

Svar: Ja, hennes böcker är riktigt härliga att läsa. :)
Gitte

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: