Vitlökssoppa som lunch, och matlådor gjorda!

Jag hänger ofta upp recept på mina skåpsdörrar, för att jag tänker göra dem, men det nämns inte på skåpsdörren när jag ska laga receptet, utan det får ta sin tid och helt plötsligt så gör jag det, som idag till sist! En lättlagad god soppa med mycket vitlök i!
Skär bort kanterna och riv matbrödet. Cirka 3,5 dl färskrivet ljust matbröd. Räknas skivat rostbröd som ljust matbröd??
 
 Flå tomaterna i kokande vatten, 4 tomater. Detta har jag aldrig gjort, men allt ska ju ske en första gång.
Det gick faktiskt riktigt bra för mig...
Dra bort skalet och hacka tomatköttet.
En hel vitlök som jag finhackade! Gott med vitlök.
Vitlöken fräste jag lätt i upphettad olivolja (3 matskedar) på svag värme utan att den tar färg, och det gick fort vill jag lova.
Tillsätt det rivna brödet och höj värmen (jag fick hälla på mer olivolja). Rör om och avvakta till brödet fått lite färg. Tillsätt tomathacket, 1 tsk paprikapulver, 1 liter vatten och två tärningar grönsaksbuljong. Låt koka upp och låt sjuda cirka 20 minuter under lock.
Vispa ihop två ägg i en skål. Dra kastrullen från värmen och rör i ägg och 1 deciliter hackad persilja. Smaka av med salt och peppar!
Hmmm, här blev det lite konstigt för mig! Eftersom det ska fotas och filmas under min matlagning, så hann jag ju inte med att röra ner ägget samtidigt, så det hann ju stelna till lite innan jag hann röra, ett misstag från mig men ni vet ju det nu... :)
Så ja, soppan ser lite konstig ut men den var väldigt god! Jag skulle kunna tänka mig att ha lite kokt pasta i, så den blir mer matig men den passar perfekt att värma på kvällen till en knäckemacka.
Lite skillnad på bilden från tidningen och den i verkligheten, men som sagt, rör i äggen från första början!
En lättlagad soppa, och mycket god, men som sagt, lite kokt pasta i nästa gång, kanske risoni?
 
 
Känns som om jag har stått vid spisen hela dagen, trots att det har varit lätt matlagning men jag är inte så jättesnabb här i köket. Har något på laptopen att se på under tiden, så det går med snigelfart, men har ju ingen tid att passa, i alla fall inte idag. Hade en färs liggande i kylen som inte fick rum i frysen, så nödvändigt ont att fixa till den. Så nu har jag en konstig hemmalagad köttfärssås med all världens rester i och färsk äggpasta. Behövde ju tömma kylskåpet för att i morgon kommer ju Lina, så då blir kylskåpet fullt igen. Men det känns skönt att nu behöver jag inte fixa matlådor förrän på torsdag kväll, och då finns det säkert något i frysen, eller unnar jag mig något på fiket....
 
Den blev väldigt god i alla fall, trots massa rester!
 
Nu är det söndag, igen!!
Dessa helger springer iväg, men det gör ju veckorna också, så man får väl inte klaga!
Idag så kände jag och min kropp för att bara vara hemma så träningspasset avbokades. Men ny planering är gjord inför veckan som kommer, och nästa lördag är det Skälbyloppet som gäller! Det har ju i alla fall blivit en längre promenad nu i helgen! Alltid något!
 
Återkommer förhoppningsvis imorgon kväll med en del gamla inlägg som borde ha skrivits för länge sedan, men så är det bara ibland!
 
Hoppas att ni har haft en bra helg,
jag har haft en rätt okey helg,
med lugn och ro och sovit tills jag vaknar självmant!
Det värdesätter ju jag som ni vet!
 
Sov gott när ni väl hamnar där!
Nu kryper jag ner under mitt goa täcke!
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: