Jag vill inte - förberedning!

Alltså denna sjuka överallt! Peppar peppar så är jag fortfarande frisk och inte varit hemma från jobbet men det är stor risk att jag blir drabbad. Av oss fem på jobbet så har tre stycken varit sjuka nu under veckan, och jag är som sagt en av de få friska, tackar för detta givetvis men har känt mot slutet av veckan att det är nära att jag blir sjuk, så därför blev det ny produktion av ingefärashot gjord hemma i köket!
Ingefära ska ju vara en mycket bra hälsofrämjande produkt, så det bör man ha hemma i massor egentligen. Jag brukar ha det finhackat i mitt te när jag känner mig krasslig, ofta ihop med finhackad vitlök (massor) och honung! Det kanske funkar eftersom jag aldrig är sjukskriven eller sängliggande!
Till min ingefärashot så har jag 300 gram ingefära som jag grovriver i matberedaren, med skal på. Bara skölj av dem först noggrant. Skär ner i lite mindre bitar, så fastnar de inte i matberedaren.
Jag kokar upp en liter vatten med den grovrivna ingefäran i, och låter det koka i 20 minuter cirka, ingen panik om det blir längre. Om det går över tiden, så dras det ännu mer av den färska ingefäran. Sila av i en grov sil...
Låt det svalna ett tag innan ni häller på ½ deciliter honung. Jag har ju alltid flytande honung så den behöver ju inte lösas upp som en fast honung gör. Men om vätskan är för het så förstörs de nyttiga ämnena i honungen, så låt vätskan svalna till lite lagom. Rulla två citroner mot skärbrädan innan du delar dem, så det mesta av vätskan kommer ur lätt. Pressa ur all saft i ingefäravätskan. Det gör inget om kärnorna följer med för du ska sila vätskan igen i en finmaskig sil.
När vätskan har svalnat av så häller du det i en flaska med lock eller en tupperware-kanna med lock som jag har. Bara du kan skaka om den varje gång!
Jag tar mig en slurk varje morgon och oftast varje kväll också. Den här gången så tillsatte jag lite grovhackad vitlök i den varma vätskan, fast min tanke var att jag skulle ha tillsatt en röd chili men missade att köpa det i affären. Vitlök är ju också väldigt bra...
 
Jag rekommenderar detta tips till var och en som är intresserad och som är sjuka, för jag tror på den. Ingefära är ju kanon mot förkylningar, så att ha en flaska stående i kylen jämt och ständigt tror jag på, förutsatt att man dricker lite då och då... Ibland så blir den så stark att man får ett hostanfall när man dricker sin shot men det är det värt! Själv har jag haft känningar nu de senaste dagarna att jag har något på gång i hals och öron, men värktabletter och shots så känner jag nu i kväll ingenting! Och då kände jag faktiskt av rätt mycket i går och i natt. Men visst, tron är ju väldigt viktig!
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: