"Att falla" av Jane Green

Min söndag morgon bestod av tårar och näsdukar, då jag läste ut boken "Att falla" av Jane Green. Det är en kärlekshistoria som är så underbar, som en dröm men slutet var inte riktigt som jag trodde, som det brukar vara i en kärlekshistoria, därav många tårar. Men förvisso så gråter jag alltid när jag läser kärlekshistorier, så detta var kanske inte så ovanligt för min del.
"När Emma Montague lämnade sin strikta, brittiska överklasstillvaro för att göra karriär i New York, trodde hon att hon skulle bli lycklig där. Långt borta från sina föräldrar och deras förväntningar kastade hon sig in i Manhattans snabbt pulserande liv, med ett högavlönat jobb och en tjusig lägenhet. Men den hårda finansvärlden och dess ständiga jakt på mer började ta ut sin rätt. Det här var inte heller livet hon ville ha.
Emma slår sig ner i den pittoreska småstaden Westport i Connecticut. Utan jobb, och med bara en enda vän i staden, använder hon sin passion för att skapa vackra miljöer till att renovera det nedgångna lilla strandhuset hon hyr av Dominic, snickaren som bor i huset intill med sin sexårige son.
Dominic liknar ingen annan man Emma känt. Han är trygg i sig själv, står med båda fötterna på jorden och lägger all sin fritid på sonen Jesse, vars mor lämnade dem strax efter att Jesse föddes. Men är Dominic verkligen en man Emma kan tänka sig en framtid med? De kommer trots allt från helt olika världar.... "
 
Emma tar ett stort steg i och med den här flytten, med bara en vän och inget jobb. Hon är verkligen i behov av en förändring. Hon inser inte att hennes hyresvärd bor alldeles intill när hon träffar honom och bestämmer sig för att hyra huset som han hyr ut. Hennes vän Sophie reagerar direkt på att han ser bra ut men Emma tänker inte alls så. Han är inte hennes stil och hon är inte ute efter något förhållande, men allt eftersom så märker hon själv, att hon bryr sig hela tiden om hur hon ser ut när de träffas och hon känner att hon mår bra när de har träffats. Men han har en "flickvän", så han är ju upptagen. Hans son Jesse tyr sig mer och mer till Emma vilket stärker hennes känslor ännu mer till den lilla familjen.
 
Det ena leder till det andra, och hon känner sig för det mesta tillfreds med sitt liv, och sitt nystartade företag men det kommer en hel del sämre dagar i hennes liv, då hon är en grubblande och osäker tjej innerst inne, och osäker till känslorna och relationen dem emellan.
 
Som sagt, den här boken slutar inte alls som jag trodde och ville, men den är otroligt bra och väldigt lättläst och jag hade svårt att släppa den. Skulle gärna se en fortsättning på Emmas liv, men vet inte hur Jane Green fungerar med sina karaktärer. Hon kanske bara skriver en bok om en karaktär och sedan byter hon karaktär. Hon har skrivit 18 böcker varav 17 har legat på bestsellerlista. Ja, nu när jag har googlat henne, så verkar hon ha en ny karaktär för varje bok, och jag är mer sugen på att läsa fler böcker av henne. Det verkar inte vara så många som är översatta till svenska ännu, men som sagt, hon är en bra författare och jag rekommenderar den här boken om man gillar chick-lit som genren kallas.
 
REKOMMENDERAS!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: