En skön snöig helg....

Har haft en underbart skön helg, lugn och skön, tagit det lugnt och ändå hunnit med en del. Visst i fredags, så kom jag hem alldeles för sent från jobbet (ska bara), så jag hoppade över träningen och gick istället och köpte en pizza.
 
Vilket var mycket gott! Det var otroligt länge sedan jag åt en pizza. Kände mig lite förtjänt av den faktiskt! Jag kröp till sängs rätt snabbt efter Talang, för fredagarna så är jag inte alls social av mig! Är så trött efter en veckas arbete. Där har det verkligen blivit en stor skillnad på mig! Förr så satt jag i mitt soffhörn och drack lite vin, surfade runt och kollade på någon serie till sena timmen! Nu så blir det te, och rätt så tidigt i säng! Jag känner mig rätt nöjd med det faktiskt. Speciellt när jag vaknar självmant vid halv åtta - åtta på morgonen.
Lördagmorgon! Kaffet påsatt, lite toabesök, och sedan någon timme i sängen ihop med en mugg kaffe, dagens tidning och Nyhetsmorgon! Det kommer nog aldrig att ändras för min del! Ja, i alla fall så länge jag är singel, men även om jag har den "turen" att hitta en bra partner, så får hen nog i så fall finna sig i den reglen!
Lördagmorgon = lugnt och skönt i sängen!
Nåja, det behöver jag inte bekymra mig om, för det finns ingen vettig person att hitta!
Nu i lördags så blev det i alla fall havrequinoagröt vid niotiden. Är så fruktansvärt glad över att jag, 50+, har lyckats lära mig att äta havregrynsgröt! Jag rör även i ett ägg, lite chiafrön, ibland lite rörsocker. Har pumpakärnor och linfrön i mixen från början. Efter mitt första möte med min kostrådgivare, så har jag lagt av med köpt äppelmos och istället så tärnar jag ett halvt äpple eller som i lördags, mosade en halv banan och strö kanel över. Blir lika gott det också, och mindre socker.
På lördagar så är jag på Malkars i många timmar. Går ju en Kom i form-kurs under tio veckor, så klockan 11 varje lördag så är jag på plats för föreläsningar av olika de slag, vilket är mycket givande. Nu den här lördagen så pratade vi om sömn, stress och mindfulness. Ja, där hade jag mycket att säga, jag med min dåliga sömn, som förvisso har blivit mycket bättre. Återkommer till det i ett annat inlägg.
Efter föreläsningen så tränar jag alltid mitt gympass, vilket oftast består av rodd som uppvärmning, i lördags 5 kilometer, som var tungt, och sedan så kör jag mitt styrkeprogram som jag har fått av min PT. Det är skönt att vara på gymmet på helgerna. Dagtid! Det blir över nära fyra timmar där. Men visst, vissa tidpunkter är det ju många personer, men jag har lärt mig att hantera detta. Jag bara flyter med....
Efter mitt pass på gymmet så hade jag en dejt med bästa kompisen Carina, och jag hann knappt hem (gjorde lite ärenden också) tills hon kom, så jag tog mig en matlåda som jag oftast har i kylen, för jag kände att ta en fika och ingen lagad mat i magen, förutom gröten i morse, det hade inte känts bra.
MEN hon hade med sig en rejäl baguette, en god räkbaguette. Ja, den var inte liten (halva åt jag upp på söndagsmorgonen). Inte nog med detta, så hade hon köpt varsin semla också!! Med chokladmousse istället för mandelmassa! Ja, semlan slank ner i min mage!! Hmm, magen var kanske nöjd just då, men inte senare. Är inte van vid sötsaker längre. Glad över att jag tog min matlåda innan. Men ännu gladare över att jag fick en dejt med Carina, och vi pratade om livet och MÄN!!! Ja, dessa män! De kan man prata mycket om! :)
Efter allt detta onyttiga så kände jag att jag inte ville äta något mer innan jag la mig, men jag kände framåt kvällen, att jag ville ha något nyttigt och osockrat i magen. Jag slängde ihop lite fruktsallad och hällde lite naturell yoghurt över och strödde riven kokos och lakritspulver på. Jag älskar lakritspulver!! Jag har det i min morgonkvarg/yoghurt, på mina bananplättor etc.
 
Förresten, vad tycker ni om lördagens mello?? Katastrof! Alltså, jag har bara gillat första deltävlingen, då Benjamin Ingrosso var med och tävlade. Då röstade jag, flera gånger! Men sedan dess?? Glad att Mariette gick vidare igår, men Roland??? Näää. Jag har varit rätt glad i melodifestivalen innan, men i år tycker jag att det går överstyr! Jessica Andersson gillade jag. Men sedan kommer jag inte ihåg flera. Jag hade tv:n på, men pysslade med annat under tiden, så jag kollade bara då och då på själva programmet. Räcker med att höra det. Men jag tycker att David Lindgren ska inte få skit för att det är dåligt. Han är en bra kille/programledare. Det är ju låtarna som är fel! Enligt min åsikt i alla fall!
Jag kom i alla fall i säng rätt hyfsat för att vara en lördag, närmare halv elva,då låg jag i sängen med min bok, nä, nu ljög jag. Med min mobil, och sedan när jag hade kollat genom allt, så var jag för trött för bokläsning!
Min söndagsfrukost!
Bananplättor!
Med naturell yoghurt, kiwi, granatäpplekärnor, riven kokos och lakritspulver!
Så gott!
Visst ser det fint ut? När man är singel och alltid äter själv, så är det rätt viktigt att det är en fröjd för ögat att äta. När jag gör mina bananplättor, så brukar jag ha i, förutom ägg och banan, även chiafrön, proteinpulver. Ibland riven kokos i smeten, men nu fick det räcka med att strö över. Det kan bli vad som helst, beror helt på vad som finns i skafferiet (ja, där finns det mesta nyttiga) eller vad som ploppar upp i tanken just då.
Jag skulle ha gjort idag bananplättor som mellanmål, men det hanns inte med, så det får bli, kanske imorgon kväll. Har flera bananer liggandes som är dåliga, och kan inte frysa in fler för tillfället. Bananplättor kan man äta kalla som varma.
Såg i reklambladet att det var billigt kött, ja fransyska, och jag fick tips på kursen om att man kan ha rostbiff som mellanmål = protein! Perfekt ju, några skivor rostbiff och keso till exempel. Jag har gjort detta en gång i mitt 50+-liv, och minns inte hur det blev. Men idag lyckades det nog, men jag får inte gå efter min gamla kokbok. Det tog längre tid! Är inte van längre vid att vara så här huslig! :)
Gjorde även sötpotatismos till mina matlådor, vilket är så gott!!! Så enkelt! Skär sötpotatisen i tärningar, koka dem tills de går att mosa. Jag mosar sedan bara runt med gaffeln och kryddar efter behag. Idag blev det också lite gräslök i. Det behövs ingen elvisp, mortel eller något annat. Bara mosa runt i grytan så är det klart i stort sett! Provsmakade rostbiffen ikväll, och den fick godkänt av mig!
Nästan ett kilo rostbiff, som jag nu tänker ha som mellanmål innan träning, eller som lagad kvällsmat! Så smidigt! Så enkelt!
Förutom rostbiffen, så fixade jag en fläskytterfilé i ugnen. Gjorde som sagt sötpotatismos, hade en potatisgratäng i kylen som behövdes tillagas, och två "gamla" matlådor i kylen med laxpastagratäng. Så nu har jag åtta matlådor i kylen. En del fattas det grönsaker i, men de kommer.
En salladsburk fixad för två dagar. Morgonmålet (naturell yoghurt, lite musli, och bär) och mellanmålet till eftermiddagen (keso + bär) är färdigt i kylen. Känns bra!
Nu kan jag ägna mina vardagskvällar till träning, umgänge eller bara att vara, vilket är lika viktigt!
Det enda som behöver fixas varje kväll är frukostmålet och mellanmålet vilket är lätt! Ny salladsburk på tisdagkväll! Om inte salladsingredienser finns hemma så har sjukhusets restaurang en väldigt bra salladsbuffé.
 
Så här gillar jag att planera min vecka, att ha matlådor fixade, så jag kan göra vad jag vill efter jobbet! Eftersom jag nu äter ett lagat mål på kvällen oftast, så behöver jag matlådor. Min fritid är alldeles för kort, så all planering är bra! Och då nyttigt förstås!
 
Men som ni ser, så har jag mina "bakslag", men jag kan inte leva hur strikt som helst! Det gäller ju bara, att tänka på vad man äter resten av veckan. Eller träna hårdare!!
 
Förutom all mat, så har jag haft en bra helg!. Har fixat och donat i mitt hem. Kört till återvinningen idag i värsta snöovädret. En tavla är snart på plats på väggen efter ett halvårs väntan. En dvd-hylla snart på plats efter endast en månads väntan. Kläder rensade, men mycket kvar. Jag har varit fast vid en serie på Netflix, Altered Carbon med Joel Kinnaman. Har två avsnitt kvar nu, som jag förmodligen ser färdigt innan jag kryper under täcket. Är ju rätt seriefixerad! :)
 
Men det viktigaste av allt, att det var för fem år sedan, första morgonen som jag vaknade här i Kalmar!
Ångrar ingenting av den flytten, förresten, jag ångrar inget av mitt liv! :)
Det var snö då också, men inte alls denna mängd som det har blivit i dag!
Får nog gräva mig ut i morgon!
 
Nu säger jag till sist natti. Ska se sista avsnitten av Altered Carbon. Rekommenderar dem om ni gillar lite konstiga serier, typ science fiction. Den utspelar sig många, många år framåt....
 
Natti, kramis, Hörs snart!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: