Lite grönt tips!

I julas, ja jag är kvar vid julen, men nu är det bara ett grönt tips som jag ville ge er. Jag blev lite besviken, men när jag läser om att Läckberg älskar dessa och de tillagar dem rätt ofta, så måste jag nog ge dem en chans till. Men de är lite speciella.....
Flower Sprouts!
En blandning mellan broccoli och grönkål. Små och söta (i utseendet alltså). Med en mild och nötig smak som påminner om båda sorterna. De har en blomliknande form och mörkgröna till violetta blad, så de är även dekorativa. Goda att steka, gratinera eller äta råa. 
Jag gjorde en sallad, då jag hittade dessa via ett recept. Apelsin, äppelgranatkärnor och flower sprouts. Lite julig sallad, men de små bladen är rätt hårda, så jag stekte även några för att se hur de smakade. Något bättre men ändå blev de inte min favoritgrönsak. Jag sköljde dem, givetvis, men när vi åt, så kände vi ändå lite gruskorn typ, hmmm.....
Får nog vara ännu noggrannare med sköljningen, för jag ska absolut testa dem igen, och då steka dem. Kanske koka dem?
"En dekorativ kålsort som gärna kan serveras hel. Stek kålen på låg värme i smör, gratinera i ugnen eller blanchera. Tack vare den milda smaken går bladen även att ha råa i en sallad. Kål ska stekas på liknande sätt som man steker lök, långsamt och på svag värme. Kål innehåller nämligen socker och med rätt tillagningsmetod mjuknar kålen och får en härlig, gyllenbrun färg. Tillsätt gärna lite extra sötma som socker eller sirap för att karamellisera kålen ytterligare"
Jag måste nog lära mig att tillaga och äta den här lilla sötingen, som är sprängfylld med A och C-vitaminer samt antioxidanter. Ska absolut steka dem långsamt på svag värme.....
Förlåt, det blev visst lite mer jul. Måste bara visa syrrans fina pepparkakor som hon satt och garnerade, och jag som inte ens smakade någon...
 
Hoppas att ni testar den här nya kålsorten, och att ni får bättre erfarenhet än vad jag fick, men som sagt, jag ger inte upp. Det mesta får tre chanser av mig, och gillar jag det inte efter tredje gången, så får det vara!
 
Nu ska jag fortsätta med lite söndagspyssel, har förhoppningsvis en dejt på gång i eftermiddag (tror jag)...
 
Kramis!
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: