Lax med krämigt zucchinitäcke...

Det var länge sedan jag delade med mig något recept, men idag kände jag för att testa ett nytt recept då jag kom över billig laxsida häromdagen! Ett mycket enkelt recept och mycket gott! 
(null)
Grovriv en zucchini och krama ur vätskan med händerna! 
(null)
I receptet sägs det två klyftor men det är gott med vitlök. Smält smör i stekpannan och pressar ner vitlöken och lägg i zucchinin och fräs på medelhög värme i tre minuter! 
(null)
Smörj en ugnsform med smör eller som jag, lägg bakplåtspapper i en dålig form, häll på lite olivolja innan den skinnfria laxbiten, cirka 600 gram, läggs i formen! Salta och peppra laxen. 
(null)
Blanda ner 2 dl créme fraiche, 1 tsk timjan, 1/2 tsk salt och 1 krm peppar i pannan med zucchinin. 
(null)
Fördela blandningen över laxen.
(null)
Ooop! Laxen försvann! 😉
Stek laxen i ugnen, 200 grader i cirka 20 minuter! 
(null)
Enligt receptet ska laxen serveras med bulgur, men kände inte för det, så jag fräste ihop lite sparris och blomkål som befann sig på sina sista dagar! Älskar detta, och kryddar med flingsalt och chiliflakes och steker i rikligt med smör/olivolja! 
(null)
Färdig lax!
(null)
Blev precis klart till första Mellolåten gick igång, och det var så supergott men åt bara den här portionen! 
(null)
Kvällens dricka! Har en vit helg, men lite festligt kan det väl bli Mellokvällen till ära! 
(null)
Lite gott tilltugg som jag hittade i skåpet, som jag fick i en Smakbox och dessa är riktigt goda! 

Nu har jag sett alla bidragen, vilket jag inte har gjort innan. Har faktiskt inte följt Mellon i år, vilket är mycket förvånande för att vara mig! 
Mina favoriter är nog:
1. Felix Sandman
2. Anna Bergendahl
3. The Mamas
4. Mariette
Robin Bengtssons låt var tyvärr lite mesig. Hanna Ferm hoppades jag mer av. Lite för mycket Brave i låten. Resten av låtarna har jag ingen åsikt om... 
Men jag kommer inte rösta, så jag kommer inte klaga på att fel låt vann! 

Hoppas att ni provar "mitt" recept och att ni tycker om det! 

Ha en fortsatt bra lördag! 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: