Veckosallad kommer bli mitt nya!

Jag är fruktansvärt dålig på att äta grönsaker nu för tiden och jag vet med mig att jag behöver alla vitaminer som finns! 
Har haft ett recept liggandes ett tag, och igår gjorde jag det, och idag smakade jag salladen och den kommer att bli ett regelbundet inslag i min kost! 
(null)
1 kg vitkål
1 kg morötter 
1 röd och 1 grön paprika 
1 purjolök 
Ansa vitkålen och skala morötterna. Kärna ur paprikorna, ansa och skölj purjolöken. 
Finstrimla alltsammans i en matberedare. (Jag grovstrimlade)
(null)
Dressing:
1 dl äppelcidervinäger 
1 dl olja
1 tsk salt
1/2 dl socker
1 tsk örtkrydda, grovmald svartpeppar eller salladskrydda
Koka upp alla ingredienserna till dressingen. Häll den het eller avsvalnad över salladen. Rör om. 
(null)
Försvara salladen i en stor burk med tättslutande lock i kylen, cirka ett dygn innan servering. 
Hållbarheten är en - två veckor i kylskåp! 
(null)
Idag smakade jag den, och det var perfekt att ösa in med en sked! 😄 Lättuggat! Gott! 
Det finns säkert andra grönsaker som funkar, men jag gör oftast enligt receptet. 
Nu kommer jag att ha en stor burk med sallad med mig till jobbet, och sedan har jag just nu kokt bulgur i kylen, som jag kan blanda med salladen på kvällen. Tror nog att den här stora skålen kommer att vara slut rätt snart! 
(null)
Ikväll slängde jag ihop en kycklinggryta som blev så god, åts med bulgur. Stekte mindre bitar, idag kycklinglårfilé ihop med gul lök och champinjoner. Kryddade endast med salt och svartpeppar. 
(null)
Tillsatte min favorit, créme fraiche smaksatt med saffran och tomat. Kompletterade med vanlig créme fraiche också, så det blev mer sås. Lät puttra en stund och avnjöts med bulgur och min veckosallad! 🤩
Har nu matlådorna fixade till hela veckan! 👍🏻
(null)
Även fixat lite nyttigare pannkakor idag. Tillsatte havregryn, chiafrön och istället för vanligt socker tog jag kokossocker, vilket ger en lite annorlunda sötma. 
Steker alltid till fyra personer, för då har jag pannkakor i kylen som mellanmål! 
👍🏻👍🏻👍🏻
Måste verkligen försöka få till bättre kostvanor, för det räcker ju inte att bara träna.... 💪🏻

Natti natti, nu ropar kudden och min bok! 



Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: