Hotellweekend lite spontant!

För två helger sedan så var jag på en hotellweekend i Växjö, då jag hade ett hotellrum bokat. Jag och syrran skulle på Grease men den showen blev ju givetvis framflyttad. Hon var inte sugen på att åka på enbart en hotellweekend, så jag frågade min dejt om han var sugen på att följa med, så ja, vi begav oss mot Växjö.....
(null)
Vi stannade i Lessebo för att äta lite på vägen, och det var nog den kallaste pizzerian som jag någonsin har ätit på! Men de hade enorma portioner, så vi var supermätta när vi körde därifrån. Alltså personalen stod med jackor på sig! Han tog av sig jackan när han skulle fixa vår mat! 
(null)
I Kalmar så var det rätt fint väder, men på vägen till Växjö, så kom vi in i snöoväder! Glad att jag inte körde på denna jäkla tråkiga väg!   (null)
Jag hade bokat ett hotell väldigt centralt för att syster skulle kunna gå och shoppa på vår weekend, och det fanns en väldigt bra parkering på en innergård. Quality Hotel Royal Corner heter hotellet som ligger mycket centralt i Växjö. Precis vid gågatans början och i korsningen låg den asiatiska restaurangen som vi åt på samma kväll. 
(null)
Men innan maten på den asiatiska restaurangen, så delade vi på en flaska prosecco på hotellrummet. 
(null)
Vi åt på Foodie Neo Asian Gourmet Kitchen, som ligger precis i korsningen vid hotellet. De hade buffé och även meny att välja mellan. Det var mycket gott. Älskade deras anka! Älskade deras räkor med chili! De har barbeque, där du väljer själv vad du vill ha tillagat! Jag själv valde inget sådant, smakade bara lite från dejtens tallrik. Något som jag var besviken på är sushin. Den höll knappt ihop, och jag har smakat godare! Vi delade på en flaska prosecco under vårt besök där och avslutade med varsin irish coffee med ett sugrör som smälte i den varma drycken!
(null)
Alltså!! Varför serverar man sugrör i papper i en varm irish coffee????
(null)
Eller i en coca-cola på en bio, där sugröret hinner bli äckligt blött innan man har ens börjat dricka sin coca-cola? 
Sedan funderade jag mycket på Covidrestriktioner! Det fanns lite handsprit här och där, men inte mycket och ingen bokning på hotellfrukosten! Vilket det alltid var på hotellet i Lund. När vi åt frukost, så var nog i stort sett varje bord upptaget! 
(null)
Hotellet hade "spa" men för mig så är spa med massage och behandlingar. Här finns det en liten bassäng och en bubbelpool och bastu (som var könsrelaterad). Förvisso finns det ett gym, men det brukar inte ingå i "spa". Om jag hade velat basta med min dejt, så hade det inte funkat! 
Vi bokade spa klockan nio på kvällen, och vi hade sett att folk gick med badrockar och badtofflor, men vi hade ingetdera på rummet! 
Vi frågade efter det när vi bokade spa, och då fick vi till svar, att de hade inga badrockar kvar på lager, för det är så många som stjäl dessa från rummen. Dessutom är det bara lyxrummen som får badrockar och badtofflor!!!
Jag tycker nog att hotellet borde ändra strategi när det gäller badrockar! 
De borde lämna ut badrockar när man bokar spa, och inte lämna dessa på lyxrummen! För då får ju inte vi vanliga dödliga chans att använda badrockar! 
(null)
Men det var ett mycket intensivt bubbelbad!! 
Ha-ha, menar inget sensuellt utan kraften på strålarna!   (null)
Något som jag stör mig på hotell numera, är att det aldrig finns saker på rummet! Alla år som jag har bott på hotell nere i Lund, så har det alltid funnits en liten bar på rummet, kaffe/te på rummet, små gulliga tvålar att ta hem. Det har funnits extra kuddar i garderoberna. Men här fanns det ingenting mer än en hårfön!!!!! Jag gillar att ta en kopp kaffe direkt på morgonen när jag vaknar, innan jag tränar eller gå ner till frukosten. Men det går inte längre på hotell, förutom på hotell Ideon i Lund, för där finns saker som jag vill ha! :) 
(null)
Ja, jag vet att jag la ut detta på insta, och det är inte synd om dejten, för på nyårsafton så var jag papegojan! 😝 Det gäller att ge och ta!😘 
Men jag var väldigt trött, mycket prosecco att dricka ur, då dejten köpte på sig några småflaskor från receptionen! 🥱🥱
Detta hotell hade bra recensioner överlag, och främst över frukosten, men tyvärr så var jag (faktiskt) lite bakis på grund av mycket bubbel och dålig sömn, så jag var inte alls min vanliga frukostmänniska!! Varje tugga tog emot! :( 
Jag brukar ju aldrig bli bakis???? 
(null)
Något som jag förvånade mig över, var att det var inga konstigheter att åka upp i hissen. Det var ingång från två håll till hotellet, och som sagt, inget korttvång att åka upp i hissen eller ner till parkeringen! Och då ligger hotellet väldigt centralt! Det var inga Covidrestriktioner direkt! 
Hmm, är det jag som börjar bli gammal och försiktig, eller? 
 
Efter frukosten och utcheckningen tog vi en promenad längs med gågatan och hittade en hel del härliga resturanger som jag kan bjuda min syster på i maj. Så med tanke på hotellets placering så var det perfekt för den som vill shoppa och äta etc.... Men det fanns många hotell på de andra gatorna... 
 
Det var en trevlig weekend med dejten, men jag var helt död när vi åkte hem. Ja, jag har väl blivit gammal!! Men jag vet ju, att jag behöver mer sömn nu efter min sjukdom, och det blev ingen riktig sömn på hotellet, alldeles för sent, och vi hade öppet fönster, så jag hörde trafikljusen nästan hela tiden (som påminde om min mormors gamla väggklocka, som nu sitter hemma hos mamma), och sedan kom snöplogen någon gång då och då. Så det var väldigt skönt att få komma hem till eget bo! 
(null)
Men visst är det trevligt att åka i väg på en hotellweekend helt spontant? 
Det enda jag orkade med på söndagen, var att packa upp, duscha och steka lite proteinplättor! 

Men överlag en mycket trevlig weekend! 😊😊
 
 




Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: