Dessa älskade böcker...

Nu har jag läst ut två bra böcker, som jag vill tipsa om. Trots att jag har varit sjuk, så har jag faktiskt inte orkat att läsa! Det är så typiskt, att man blir så orkeslös, att man inte ens orkar läsa! Det hade varit perfekt att ligga och läsa mellan nysningar och hostningar, men så blev det inte! 
Jojo Moyes böcker är alltid bra, och den här boken är ingen ny bok, då den kom ut redan 2007 och nu har man gett ut en ny svensk upplaga. Jag som trodde, att om en bok har kommit ut på svenska så finns den väl alltid på svenska? Men vad vet lilla jag? Jag sökte för ett tag sedan efter en mycket bra bok som jag läste för tusen år sedan, och då upptäckte jag att den fanns inte att uppbringa på svenska längre, vilket jag tyckte var konstigt! Men jag hittade den då på bokbörsen, där man kan köpa begagnade böcker. Åter till Silverviken. 
Handlingen utspelar sig vid kusten i Australien i den lilla staden Silver Bay, vid alla känner alla och många försörjer sig på turisterna med segelturer där man visar upp djurlivet i havet. Liza McCullen bor hos sin moster med sin lilla dotter och bär på en stor sorgsen hemlighet. Hon känner sig någorlunda trygg där men överbeskyddar dottern vilket begränsar deras liv. Liza arbetar på familjeföretaget, och hon träffar på Mike, som tar in på mosterns hotell. Mike håller sitt uppdrag hemligt, och han och Liza utvecklar en vänskap trots Lizas motstånd. 
Boken är så bra, och när de är ute på havet och träffar på dessa valar, så kände jag att jag vill också se detta. Jag levde mig in i detta, och det kändes som en fantastisk upplevelse, som jag tyvärr aldrig kommer att få vara med om (om jag inte vinner miljoner förstås)! Det är mycket känslor i boken, och jag ville bara lägga in en kommentar då och då i berättelsen för att fixa till allt. Jag älskade samarbetet i slutet av boken, då så mycket löser sig! 
 
Ett bra boktips! "Silverviken" av Jojo Moyes!
 
 Eftersom jag läser mycket tunga böcker (kör inte med pocketböcker) så känner jag ibland av lite värk i händerna, då har jag börjat använda min laptopkudde. Den är gammal, inköpt på Ikea (den här modellen finns inte längre). Den består av en hård platta med en kudde undertill, som fogar sig efter underlaget, i det här fallet mitt knä. Den har jag använt till mycket. Främst till att ställa tallriken på när jag ätit framför tv:n, men jag har inte använt den till bokläsning innan. Nu behöver jag inte hålla i boken, utan bara så här som på bilden, om bladen vill röra på sig. Inte alltid boken är sån, då sidorna ligger stilla. Helt perfekt! 😉
Igår läste jag ut den senaste boken från Sara Strömberg, som heter Skred. Den första heter Sly och är väldigt bra. Den handlar om Vera Bergström, som är journalist för Jämtlandsbladet, en singelkvinna utan barn, som lever för sitt arbete upp i Åretrakten. En sviken kvinna, som egentligen bara vill ha en som älskar henne. Om den här serien skulle bli film, så är jag väldigt nyfiken på hur Vera kommer gestaltas, då jag har målat upp en bild av henne som en kvinna med sjaskigt utseende, och är grov i mångt och mycket. Men det kanske inte är så, vad vet jag? 
Det är givetvis en följetong om Vera och hennes liv, men det är nya händelser som utspelar sig i varje bok. I den här boken så utlöses ett skred som drar med sig ett dödsfall. Samtidigt så går Stina, systern till Jonte som försvann ett år tidigare, regelbundet ute och letar efter sin bror. Hon är säker på att han inte är död, eller? Men hon vill veta vad som har hänt! Hon smyger ut om nätterna för att gräva, då hennes sambo inte gillar det hon gör. I samma veva som skredet har skett, så hittas ett armband som var Jontes i Stockholm, och Stina får veta detta via en facebookgrupp som hon skapat. Hon tar kontakt med Vera, som absolut inte kan släppa detta. 
Saras böcker är upplagda på ett mycket bra sätt, enligt mig i alla fall. Varje huvudperson i boken får egna kapitel. Så det är inga svårigheter att veta vad varje karaktär gör och tänker. I den här boken är det Vera givetvis, Stina, systern och Claes, en programledare från Stockholm som har sina problem och hemligheter och har koppling till Åre. 
Jag ser fram emot nästa bok om Vera, och jag rekommenderar dessa böcker. 
 
Ett bra boktips! "Skred" av Sara Strömberg! 
 
 Några andra boktips kommer här, fast då som ljudböcker. De två översta är erotiska kortnoveller som finns i alla fall på Biblio. Den tredje boken är en kärleksnovell. Biblio är en app som är kopplad till biblioteket, och som är kostnadsfri. Det är lite mindre urval än på de stora ljudboksapparna, men som sagt, det är gratis. 
Ett filmtips vill jag ge er också. Innan jag blev sjuk, så var jag på bio och såg filmen om Whitney Houston, och den var bra och mycket bra musik, men jag trodde nog att den skulle vara lite mer ingående gällande hennes missbruk och skiten med hennes ex, Bobby Brown. Men visst, filmen visade ju hennes missbruk. Den visade även hur hennes pappa styrde hennes karriär till viss del, och att hennes ekonomi kunde ha varit bättre om hon inte hade haft honom som ansvarig. 
Filmen var mycket sevärd i alla fall! Så synd att hon dog av en överdos i ett badkar. Hon var en enormt duktig sångerska! 
Jag brukar läsa ut de flesta böckerna som jag påbörjar, men jag hittade häromdagen en bok i min bokhylla som jag började läsa, ja vete sjutton när jag började läsa denna! 
Ni ser kanske att bladen till och med har blivit gulnade av åren som den har legat i min bokhylla, och jag har knappt kommit till halva boken! Vet inte vad det är med den här boken, varför den är så svårläst och jag har låtit den ligga kvar i min bokhylla för jag SKA läsa ut den! Men jag får kanske göra en ny utvärdering av detta oförstående beslut! 🤓
 
Nu har jag påbörjat boken "Bokskåpets hemlighet" av Frida Skybäck. 
 
 
Önskar er en fortsatt bra dag! 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: