Semesterångest och ätande tur och retur Linköping

Fyra veckors semester! 
Ja, jag gick ju redan fredagen 14/7 men det blev flex (har en del flex att ta av), men måndagen 17/7 var egentligen min första semesterdag, och som vanligt så hade jag massa planer på min semester! 
Innan helgen så köpte jag äntligen en sån där blender to go! Eller vad den kallas? 
Har tänkt så länge, men nu äntligen så blev det av, och premiär med bladspenat, avokado, vaniljyoggi och kokosvatten! Jag har en blender sedan tidigare som står långt in i skåpet, liksom stavmixern som aldrig används! Men den här kommer jag använda dagligen! 😍
På måndagen efter vår träning så var vi givetvis hungriga, och vi åker oftast en sväng till affären efter träningen, och vi hade inget hemma efter en bortahelg! Vi hade tur att vi hittade varsitt paket med räkor med kort datum som vi båda avnjöt i varsitt hem! 🤗
Vi hittar ofta bra priser när vi åker till affären på kvällen, och vi är väl inte smålänningar för inte väl? 
Jag bjöd mig själv till syrran för att vara sällskap på tisdagen, vilket inte hade behövts, men jag blev serverad fisktacos, vilket var väldigt gott. Hon hade köpt panerade fiskbitar på Willys (tror jag) och körde dem i hennes airfryer (vilket jag inte äger ÄN!=) och de var mycket goda! Men jag åt faktiskt bara två tacos, även om jag hade kunnat äta många fler! 😎
Ja, det här uttrycket stämmer väldigt bra på mig! Jag kan äta hela tiden, så det är väl inte konstigt att jag ser ut som jag gör? Eller nu gör jag fel bedömning av mig själv. Jag är inte hungrig hela tiden, men jag gillar att äta, och det är så lätt att stoppa i sig! 
Jag tror att jag har lagt upp här på bloggen om min fågelunge på tomten, ja, det är en fiskmåsunge, och jag avskyr fiskmåsar, men den här ungen har gjort ett avtryck i mitt hjärta! Fick frågan om jag matar den, och nja, det gör jag inte, men en gång så slängde jag ut en brödbit till honom. En hård kant av en vitlöksbaguette. Den räknas väl inte??? 
Visst är det så?? 
Fyra veckor säger swish, lika snabbt som en vanlig helg och som en standardlön!
Jag har på senaste åren fått semesterångest redan i början av min semester, och i år fick jag det redan på onsdagen under min första semestervecka! 
Jag har fyra veckor, där jag vill göra så mycket. Jag vill besöka släkt och vänner. Jag vill (behöver) rensa förråd och annat (vet att jag "bara" bor i lägenhet men jag kan sysselsätta mig). Jag vill njuta av min semester av att ha möjligheten att träna i tid och otid! Jag vill läsa en massa böcker! Jag vill kolla på en massa serier! Jag vill sova ut om mornarna utan några måsten! 
Men jag vet att dessa fyra veckor går fort som tusan! 
Jag har äntligen bestämt mig för att inte åka utomlands på min semester. Dels är det hett som tusan utomlands just nu, och sedan vill jag njuta av min balkong under den här tiden. Så det får bli en utlandsresa i mörkret, då det behövs! Jag avskyr november/december! 
Det finns för mig att göra trots att jag bor i lägenhet. 😉 Jag har avskytt mina blomurnor de sista veckorna, då regnet har tagit livsglädjen av mina fina vårblommor. Detta är absolut inte jag. Jag avskyr detta, men visste att jag skulle iväg över helgen, så jag fick ta tag i det när jag hade semester. 
Lite bättre eller? Lite fattigt, men det finns inte så mycket för urnor vid den här årstiden. Lavendel, pelagon och murgröna. Mycket bättre än innan!! 😔
Onsdagen så följde jag med syrran till Linköping på en dagstur. Korven på Shell i Åtvidaberg är väl rätt okey, men det var inte den godaste som jag ätit! Trots löken!
Eftersom vi inte hade någon brådska hem, så gick vi en runda i Lilla Linköping, där det var en massa museum, och andra konstigheter hur det var i Linköping förr i världen! 
Jag föredrar nog riktigt fläsk.... 
Syrran köpte ett paket som hon gav mig de sista bitarna några dagar efter den här trippen. Det var som marshmallows men med mycket socker på! 
Man blir så sugen på att köpa allt, men gudskelov så tänkte jag efter lite i alla fall! 
Det var mysigt att gå runt där med systeryster, men verkligen tur att jag hade lågskor (vilket jag alltid har nu för tiden). 
Det var inte det lättaste att gå där, och då hade jag ändå lågskor och inget annat att tänka på! Även syster hade lite svårt att gå på dessa kullerstenar, men så var det ju på den här tiden, och som tur är, så lever vi på 2000-talet! 😣
Att vi stannade vid Lilla Linköping var egentligen att vi ville gå i Cloettas butik! 😎
Man kan ju via en tripp på Göta kanal också njuta av Cloettas sortiment men på annan plats, Ljungsbro. 
Nu fick jag veta historien om bästa godiset som man kan ha under en bilresa! Ett godis som smakar bra, som inte kladdar, är lätthanterbart men tyvärr går godiset åt alldeles för snabbt! 
Vi fick oss ett skratt vid parkeringen... 
Folket Hus med färgglad entré precis i närheten av... 
Kändes lite felplacerat, eller?? 
Syrran hade hittat en trevlig restaurang när hon var här senast, och jag håller med. Den var trevlig! Vi började med lite bröd och vitlöksolja. 
Hon pratade glatt om pizzan då hon hade ätit den veckan innan, men jag hade ätit pizza i Kallinge veckan innan så jag var inte sugen på pizza igen! Lite förvånande var att pizzan här var inte rund! Lite ovanligt! 
Ja, hennes pizza var väldigt god, men mycket fett på den som man kände av när den hade stelnat lite. 
Jag tog dagens pasta, vilket var..... Ja, det har jag glömt nu. Men det var en salt skinka med och parmesan. Mycket god och mycket såsigt. 
Det var en mycket trevlig restaurang och uteplatser som räckte till, och det var många platser inomhus också. Trevlig atmosfär! Mocca deli heter den. 
Eftersom vi satt i en bil hela dagen, så förbrände vi inget speciellt, men syster ville äta lite då och då, och jag är som jag är! Köpte korv med mos, och ärligt talat, så hade jag klarat mig utan den hem. Ibland äter man bara för sällskapets skull! 
 
Den här trippen över en dag till Linköping och hem bestod bara av mat tydligen, ha-ha, men jag hoppas att jag var ett någorlunda trevligt sällskap till syster! 
 
Nu var det tre dagar gjorda av min semester!! Ångesten gjorde sig påmind när jag kom hem på kvällen! 😤
 
Ärligt talat, så ska jag egentligen inte skriva ångest, för jag vet inte vad ångest är (tror jag)! Kan man verkligen placera det ordet relaterat till något specifikt? Vi alla upplever ju våra problem på olika sätt, och vi har långt ifrån alla diagnoskoden F41.9 (ospecificerat ångesttillstånd).
Vart går gränsen? Alla känner olika när de får ångest, så vem bestämmer om jag har ångest? 
 
Jag ska nog inte säga att jag har semesterångest, för jag har inte hjärtklappningar, sovproblematik med mera. Jag får bara lite "ångest" över att inte hinna med vad jag vill göra på fyra veckor då tiden springer i väg. 
 
Så vad är min kod för detta "problem"?? 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: