"Moratorium" av Monica Rehn

Igår läste jag ut en väldigt bra och spännande bok med många familjehemligheter. Gud vilken tur, att man inte har en sån familj, ha-ha. 
Detta är hennes debutbok, och som sagt, mycket bra och lättläst, vilket betyder mycket för mig när jag läser böcker. 
Bokens handling börjar 1996 med ett scoutläger på en ö, där två unga killar bär ansvaret för en massa barn. Det hela slutar tragiskt med en brand och ett barn omkommer. Handlingen flyttas sedan fram till 2016, och David (en av killarna från scoutlägret) och Louise (syster till Jonathan, den andre killen från scoutlägret) har egna kapitel, vilket jag gillar i böcker. Då vet man helt säkert vem det är som man läser om och dennes tankar etc. Ibland kan det vara lite virrigt har jag märkt i en del böcker som jag läst. 
Emellanåt så hamnar vi i året 1997, då Jonathan försvinner helt spårlöst, och då får man vara med i hans liv och elände. Han kunde inte hantera olyckan på scoutlägret lika bra som David kunde. Jonathans pappa är en rik och välbärgad man, och han ber David som jobbar som advokat/jurist att skriva ett testamente samt försöka få reda på vad som har hänt Jonathan, som var bästa kompis med David när de var unga. David behöver pengar efter trasslighet i sitt liv, och han ska få rejält betalt om han tar det här uppdraget. 
Han är verkligen i kris och tar uppdraget! 
Jag läste ut den här boken på några kvällar, och den är mycket bra. Slutet är verkligen spännande, och gud vad hemligheter det finns i den här familjen. Sedan är ju inte hemligheterna så roliga precis, men vilka hemligheter är det? Tänk vad ett ödestigert misstag för tjugo år sedan kan ställa till det? Att det kan kosta så mycket för så många! 
 
Ett mycket bra boktips om man gillar spänningsromaner.
Jag ser fram emot hennes nästa bok! 
 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: