Demens, härligt party och krypa på golvet

Herregud, vad tiden går. Det är redan två veckor sedan som min syster och jag var hemma hos vår mamma, för att rensa och slänga! Vi skulle dit imorgon igen men nu kom det hinder i vägen för oss! 
Vi står inför något jobbigt då vår mamma har blivit dement, och det är jobbigt för hennes man att ta hand om allt! Hon är bara 76 år, men det blir bara värre och värre! 
Det är svårt att tänka sig det här, när man får minnen via Facebook om vad vi gjorde hemma i Flygsfors hela familjen. Vi sov över nästintill alla, vi spelade spel, åt god mat och hade det jättetrevligt! Vi skrattade och hade roligt! Tror att sista gången jag sov över var när hon fyllde 70 år, och då var stora delar av släkten med på festen som vi anordnade för mamma! Gud vad roligt vi hade! Jag har fortfarande kvar inspelningar kvar från den kvällen! Det var sista gången som min moster var hemma i Småland (även hon är dement) och som sagt, det var en mycket trevlig kväll. Ledsamt är att mamma inte minns detta! 😪
Jag och min syster hade lagt upp det så här, att hon tog med sig mamma upp på ovanvåningen för att rensa, och jag gick på bottenvåningen och slängde en massa grejor! På det sättet så fick jag slänga i fred, för annars så hade troligen mamma blivit irriterad på mig för att jag slängde det och det etc. Ja, det blev lite irritation från vår mammas sida. Men det var väntat! 
Det är ju så med dementa, att de kan vända sida hur som helst, och de ser ju inte vardagen som vi ser den! Hon sa till mig: Jag trodde inte att ni ville se mig död redan!! 
Det tog mig hårt! För det var ju inte därför vi var där! Vi ville ju bara hjälpa till! 
Jag väntade bara efter detta på ett vansinnesutbrott men hon vände sedan till ett glatt humör, när hon hade varit uppe hos syster igen och rensat kläder! Min syster är den som kan "prata" med vår mamma! Jag kan absolut inte det! Mamma misstänker mig för allt! Har alltid gjort! Vi har aldrig haft den kommunikation som min syster har haft med mamma! 
Nu är jag kanske alldeles för ärlig i mitt inlägg, men jag har förstått att den här folksjukdomen finns nästintill i varje familj! Så det borde vara naturligt att prata om det!. 
Jag borde vara rädd för att bli drabbad, då min morfar, min moster och min mamma var/är dement. Men jag hoppas verkligen att jag brås på min pappas sida! 🙏Om jag blir dement, så vill jag hoppa från Ölandsbron! Fy vad hemsk sjukdom!! 😤
Nu måste jag skriva om något roligt, och det är kvällarna som kan ge fint väder, och inte förglömma mornarna, när man vaknar innan klockan ringer då det är ljust ute! I love it!!! 😍
Förra lördagen så var jag på 50-års fest, och gud vilken trevlig kväll det blev! Jag blev glad att bli bjuden då jag inte har känt födelsebarnet särskilt länge! Sedan blev jag skrämd då jag hörde på ryktesvägen att det var 40 personer bjudna!! Jag och min kompis trodde att det "bara" var en liten fest! God mat! Som slank ner snabbt, så jag glömde helt att fota maten! 😋
Jag hade med mig Lena Ph:s vin, och allvarligt talat, så är jag tveksam till detta. Det är gott, men efter att ha öppnat tre flaskor vid olika situationer, så har de alltid bubblat över (spillda dyra alkoholdroppar)! Hmmm, så ska det bara vara om man har skakat flaskan! 
Vi fick använda vår hjärna (hur det nu ska funka med alkohol i kroppen)! Men visst är det roligt med såna här saker? Speciellt när man kan jobba tillsammans. Hade jag varit tvungen att fixa alla svar själv, så hade det varit kris!! 😯 Dessutom var det här upplägget perfekt, då det var lite trångt och alla var sittandes vid sin plats! Ingen plats för rörliga lekar, vilket jag var MYCKET tacksam för! 😎
Givetvis när jag kom hem, så gjorde jag min vanliga nattrutin! Trots alkoholpåverkad! Roligt när vi åkte hem, så fick vi skjuts med två tjejer, som hade, ja en hade koppling till mina hemtrakter och vi hade gemensamma bekanta! Världen är liten! Åter till min nattrutin! Det är inte alltid den blir genomförd när jag har alkohol i kroppen 🙈men oftast! Det kändes skönt att jag fixade det den här natten, men jag hade försökt vara skötsam, då jag skulle köra bil dagen efter, och jag var dödstrött när jag kom hem! Somnade som en klubbad säl! Hade haft en mycket trevlig kväll! 
Inte ofta som jag drar för mina mörkläggningsgardiner men när jag har varit på fest, och vill sova ut dagen efter, så då dras den för! Mycket tacksam för mina gardiner som nu har suttit uppe på gardinstängerna i fem år! Men vem bryr sig?? 
Var bara tvungen att förstora upp mig själv! 😍 Visst var jag söt som liten??? 
Tänk om det hade förblivit så!! 😣
Min son tyckte att vi skulle äta pizza som oftast betraktas som bakismat, då han trodde att jag var bakis! Men jag är ju väldigt sällan bakis, och absolut inte den här söndagen! Men jag hade faktiskt varit sugen på pizza så det funkade bra. Men nu till frågan: Äter ni samma pizza varje gång? Jag har alltid beslutsångest inför köp av pizza, och det är otroligt jobbigt! Dels att min son i det här fallet, står bredvid och vänta på mitt beslut och kassapersonalen väntar på min beställning!! Avskyr detta! 
Efter tung pizzaätning så blev det möbelmontering! Jag hade i min bil med mig ett köksbord som skulle sättas ihop, och det tog sin tid! Vi stötte på problem, trodde vi, som tog lite betänkande, och vi hade bara en skruvmejsel, vilket hade förenklat om vi hade haft två stycken! För min del, så var det lite tufft, då jag och mina jobbiga knän inte gillar att sitta på golvet, så det var som ett träningspass! Jag måste ju oftast ha något att hålla i för att komma upp från golvet. Men vi hade trevliga timmar i sonens kök och till sist så.... 
Han hade faktiskt valt ett bord som gick att göra större, vilket var bra för framtiden! Nu är det bara fyra stolar kvar att montera. Förhoppningsvis så gör han det själv! 😂Eller hans pappa! 😉
Jag tycker att det är rätt trevligt nu när sonen har flyttat till eget boende, och jag kan hälsa på honom, nästan när som helst. Skillnad från när han bodde i Lund och sedan hos sin pappa! 
På tal om det! Det är lördag imorgon! Min heliga morgon! Ingen som ska styra min lediga morgon! Just nu så ser jag att det går en gammal goding på Tv 4 som jag inte kommer ihåg om jag har sett, men jag tror att jag har ett VHS-band (i alla fall haft, men slängt så troligen har jag sett den, från 2002) med den här filmen! Sweet Home Alabama med Patrick Dempsey och Reese Whiterspoon! 
Tänk så lätt jag är att fastna vid något bra! Tänk om det vore en bra kille?? Ha-ha, skoja! 
 
Nu kommer jag i alla fall sitta här vid tv:n tills filmen är slut. Till 00.25! Sån är jag! 
 
Sov gott, natti!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: