4 maj - en lång dags resande med stor förväntan!

Torsdagen 4 maj så åkte vi iväg över Öresund neråt Tyskland. Vi hade sittplatser längst fram i bussen och på övre däck, så vi såg väldigt bra hela trippen! Tur att jag var snabb med att boka våra platser. Vi visste ju inte hur länge man skulle få sitta på sina platser utan raster, men det visade sig vara ett mindre problem. Som längst under resan så satt vi nog tre timmar på våra platser! 
Det var två bussar som skulle till Holland under samma period, och den andre bussen hette Holland Weekendkryssning. Vi fick första pausen på båten över till Tyskland och gudskelov var det inte storm för det hade jag inte gillat. Så fort vi kom in i Tyskland, så började vår guide att prata om olika saker gällande Tyskland. Han var väldigt duktig på att berätta saker om landet som vi färdades i. Sedan växlade han med roligheter, både historier muntligt eller så visade han något roligt/intressant på bussens tv. Men där var det ett minus att sitta där vi satt, för vi såg inte tv:n. Den var strax över mitt huvud, och vem vill sitta med nacken helt böjd bakåt en längre stund? 
Det var mycket som vi inte visste innan vi fick dessa program. Jag hade nog velat ha sån här information innan avfärd. Det hade varit trevligt. Men nu var det som det var, och det funkade ju också. Jag var nog inte beredd på att våra dagsutflykter skulle vara hela dagen. Man insåg när man läste programmet att det var inte mycket egentid, eftersom det var tre rätters varje kväll också, men alltid gott med mat och det ingick i resan. 
Nästa paus var vår lunch någonstans i Tyskland. Ett litet samhälle kom vi in i och hamnade på det här stället som var ett hotell med restaurang. De hade verkligen förberett vår beställning. Salladen stod på rad på ett bord när vi kom in. 
Men herregud, vad är detta för upplägg?? Även om vi fick god sallad som förrätt (hade jag vetat om det här upplägget, så hade jag sparat min sallad), så kunde de väl ha gjort en finare uppläggning? Vi fick lära oss i alla fall, att pannbiff i Tyskland är en rund stor boll bestående av köttfärs! Inte som i Sverige där pannbiff är platt. 
Se så gott detta ser ut, och det var en mycket god dressing till det enkla gröna! Inte någon sån där dressing på flaska från Felix eller dylikt. 
Alltså, jag såg fram emot fisk med god remouladsås men den var både färglös och smaklös! Tyvärr! Det gick ju att äta, så det var inte så illa, men som sagt, jag har smakat bättre. Nu har räkningen kommit för denna måltid, och den var INTE gratis! 170:- för en person, förvisso ett glas vin också. Men det kostade lika mycket för C som drack coca-cola. 
Nu har vi lärt oss att man inte behöver äta den här lunchen vid nästa bussresa (några gjorde inte det, då de gick omkring i samhället och köpte något enkelt, men de var förvisso extremt snåla). Lunchen under färden ingick alltså inte i resan, så helt frivillig. Men man måste ju äta! Och det är ju trevligt för man lär ju känna de andra resenärerna. 
Vi lärde oss också att det uppskattades om vi hade haft kontanter med oss, antingen svenska eller euro när busschauffören och guiden öppnade sitt Systembolag i bussen. Ha-ha. Men det gick bra att swisha, herregud, swisha är ju framtiden! Sedan lärde jag mig att jag inte skulle köpa whiskey och Baileys! Lite jobbigt med dessa små glas! Jag trodde att jag skulle få såna där söta flaskor med kork som jag kunde smutta ur under resans gång! 
Man lär så länge man lever! 😄
Att gå på toaletten i Tyskland är inte det lättaste! Det kostar 1 euro, och man kan betala med mynt eller med kort! Eller ja min kompis kan betala med kort men inte jag!!! Det var många som hade problem att komma in på dessa toaletter, men som sagt, C hjälpte mig att komma in med sitt betalkort! Och det var den roligaste toaletten som jag har varit på! 🤣
Efteråt så spolade den lite udda och toalettsitsen rörde sig åt alla håll och kanter! Ha-ha. Svårt att förklara om man inte ser det! Vi skrattade gott åt denna toalett! 
Jag tog bilderna innan jag satte mig själv på toaletten! 😝Jag kan se mig själv sitta på den när toalettringen åker runt runt och vatten sprutar ur den där saken som åkte ut ur "ryggstödet". 
Det närmar sig slutdestinationen. Det var mycket trafik i Tyskland och många filer (inte just här) och jag var glad över att jag åkte lugnt och tryggt. Det var så grönt ju mer söderut vi kom, och i Tyskland så fanns det så fina rastplatser. Många solcellsparker. Nackdelen med att åka buss, är att man inte hinner ta några bra kort. 
Vi kom lite sent till hotellet, så vår middag på kvällen blev inte av förrän vid halv nio. Tre rätters middag som ingick i resan varje kväll som vi bodde på hotellet. 
Rätt gott faktiskt, även om det ser konstigt ut med hela kalkonskivor. Tog sin lilla tid att äta allt grönt. 
Nötköttgulasch är inte min grej! Lite smaklöst enligt mig. Jag lämnade faktiskt. Men här var det i alla fall grönsaker med på tallriken! Pluspoäng till Holland. Och mycket mat, så man behövde inte svälta. 
Créme brulee! Jag älskar Pinchos men den här delade jag med mig av till Carina. Som jag nämnt innan, är jag lite kräsen när det gäller dessert. 
 
Det var trötta personer som kröp ner under täcket efter den här middagen. Klockan var närmare halv elva innan vi kom upp till vårt rum första kvällen! Klockan skulle ringa tidigt nästa morgon! 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: