"Järnblomma" av Frida Skybäck

Jag har tillbringat många timmar i mitt soffhörn idag och läst ut en väldigt bra bok. Den gick inte att släppa och jag älskar såna böcker! 
Första boken om Fredrika Storm heter Svartfågel och handlar om när Fredrika kommer tillbaka till sina hemtrakter kring Lund och får en tjänst som polis där. Detta bär med sig minnen som hon inte alltid gillar, och första fallet som hon får ta hand om berör hennes egen familj. Vilket inte ses med blida ögon i trakten, och absolut inte i hennes familj. Samtidigt som hon försöker lösa det aktuella fallet, så försöker hon få fram sanningen om hennes mamma som lämnade familjen när Fredrika var ung. 
Den här nya boken om Fredrika heter Järnblomma, och när två ungdomar hittar en död kropp inne i en vägg på ett nedlagt mentalsjukhus, så får Fredrika och hennes partner Henry ett mycket komplicerat fall att ta sig an. Fredrika har inte släppt letandet efter svaret om sin mamma, och hon är nu tillsammans med Jonas, där tiden inte räcker till, då hon lever för sitt yrke. Henry har sina "problem" på familjefronten, som han inte delger Fredrika något om samtidigt som han saknar deras vänskap som har ändrats sedan Fredrika blivit ihop med Jonas. 
I den här boken trodde jag nästan att jag visste svaret på dödsorsaken på hen som fanns inne i väggen på sjukhuset samt vem som spred vidare info till en anhörig i fallet. Men änglatrumpet var inte dödsorsaken och om det var den personen som spred info vidare till en desperat sörjande anhörig vet jag inte, men det svaret får jag kanske reda på i nästa bok, vilket jag verkligen ser fram emot. Kanske nästa år? 🤓
Lösningen på det här fallet var verkligen överraskande, och det är ju tjusningen på en bra spänningsroman, eller hur? 
 
Ett supertips på spänningsroman, som är lättläst och det går bara inte att släppa den! 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: