”Sarek” gav mig rysningar

Att läsa ut Sarek är det enda vettiga jag har gjort i helgen, och det var en obehaglig läsning, men ändå mycket bra! 
(null)
Den här boken fick pris 2022 för bästa debutroman av Svenska Deckarakademien. Uppföljande Brandmannen kom ut nu i augusti, vilken jag snart ska läsa när det blir tur på lånelistan på biblan! 
Författaren heter Ulf Kvensler, som tidigare har arbetat som manusförfattare för tv. 
Sarek handlar om tre bästa vänner som varje år gör en fjällvandring, så även det här året! Men det blir inte som vanligt, då Milena som är singel vill ta med sig sin nya kille på turen, vilket Anna och Henrik inte säger ja till med förtjusning, men de säger ja ändå! 
Jacob visar rätt tidigt sina sidor på tågresan uppåt landet, och det uppstår spänningar tidigt! 
(null)
Den här Jakob ger mig såna olustkänslor så jag börjar avsky honom rätt snabbt. 
Gällande själva handlingen och dess omgivning så tyckte jag att det var lite svårt att få en känsla för denna omgivning som verkade vara så vacker, och är säkert i verkligheten men jag som aldrig varit där och aldrig kommer dit, begrep inte alla dessa ord och dess innebörd, så som glaciär, egg, bergsrygg, massiv, jokken. Jag vet vad orden betyder (förutom jokken) men i denna natur så vet jag ju inte hur det ser ut… 
Ja, ja, lite svammel från min sida 🤓 så åter till boken! 

Boken är mycket bra trots min obehagskänsla, och boken slutade inte som jag trodde, men vilken bok gör det? 🤨
Den är lättläst, och kapitlen varvas med vandringen, dåtid (2009) i Uppsala och nutid (2019), då sanningen kommer fram! 

En bra psykologisk thriller helt enkelt! 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: