Orientalisk naanbrödspizza med kikärter och mynta

Ikväll blev det en rätt från Linas matkasse, en snabb och enkel rätt och jag tänkte först, att den här rätten skulle jag aldrig valt själv. För kikärter och hummus är inte min favoriträtt. Men jag ändrade mig!
Sätt ugnen på 250 grader. 
Picklad rödlök: strimla 1 rödlök. Koka ihop ½ dl rödvinsvinäger, 1 msk socker och ½ tsk salt. Tillsätt rödlöken och sjud i ½ minut. Ställ åt sidan.
Hummus: lägg 1 förpackning kikärter (sköljda och avrunna) i en mixerbunke. Pressa ner 1 vitlöksklyfta (jag tog lite mer, gott med vitlök) och tillsätt 1 ½ msk pressad saft från 1 citron, 1 msk olja, 2 msk vatten, 3 krm salt och 1 ½ krm spiskummin. Mixa slät med stavmixer.
Hummus!
Paprikasalsa: skär 1 grön paprika i små tärningar. Klyfta ½ ask körsbärstomater och finhacka ½ grön chili.
 
Jag tog med kärnorna också. Lägg allt i en skål och blanda med olivolja och salt.
Häll bort lagen från den picklade löken. Blanda ner löken i paprikasalsan.
Det är rätt gott med picklad lök. Och enkelt att göra. Det blev en färgglad paprikasalsa. 
Lägg två naanbröd på plåt med bakplåtspapper.
Bred på hummus och toppa med riven pecorino. Gratinera mitt i ugnen 3 - 5 minuter.
Toppa pizzan med salsa och myntablad. Den andre får vara otoppad, för den ska med till jobbet imorgon och värmas då.
Fina färger!
Detta blev en jättegod pizza, annorlunda men god. Enkel och lätt att göra. Kan mycket väl tänka mig att göra om den. Ett sånt här bröd gav mig en lagom mättnad.
Hoppas att ni tycker om detta recept om ni provar det.
Rekommendera att prova receptet.
 
Kramis och snart natti!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: