Konsten att städa!

Dagens utlästa bok är inte som en vanlig bok som jag brukar läsa, och nu jäkla ska det rensas och städas! 😎
(null)
Den gav mig många tankar och funderingar på vad jag har i mina gömmor och hur mycket som jag kan och ska slänga. Som till exempel ikväll när jag hittade mina första anställningsavtal från 2005!! 
Varför har jag dessa kvar? 
Nu är de slängda! 😉
Kommer också slänga en ljuslykta som är jättefin men stör mig på den dagligen då den ser sned ut! 
Varför ska jag störa mig dagligen när jag kan göra något åt det? 
Har sparade tidningsurklipp från tiden när jag gick högstadiet och tävlade i friidrott! Minnen finns ju sparade i hjärnkontoret! De kommer att slängas, men förvisso, kanske roligt att ha när jag blir åldersdement?? 
Författaren Marie Kondo skriver i boken att man ska spara det som ger en glädje, och om det inte gör det, så släng det! 
Man ska ta varje sak i sin hand och ställa frågan Utstrålar det glädje? 

Hon skriver också mycket om förvaring, att förvaringen ska underlätta att lägga tillbaka saker, inte att plocka fram dem. Och att var sak ska ha sin plats!
Man ska utnyttja förvaringsutrymmena bäst genom att placera lodrätt (vertikalt), absolut inte lägga på hög! 

Varför har man massa flaskor ståendes framme i duschen? Flaskor som alltid står blöta och det bildas massa kladd och slem under flaskorna. Det går ju lätt att ta fram de flaskor man behöver från skåpet, torka av dem och sätta in dem igen! Blir mer lättskött i duschutrymmet på det här sättet! 

Varför har så många människor sina oljor och kryddor framme vid spisen? Blir ju så fett och kladdigt, när man kan ha dem organiserat inne i skafferiet? Jag har dem inte framme men ska försöka få någon struktur i skafferiet. 
Kanske känns som en onödig bok, men den gav mig lite tankar och jag kommer att bli bättre på att slänga och organisera. Hoppas att jag använder dessa tankar på jobbet också.... 

Gör dig av med allt som inte ger dig glädje! 
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: