"Gloria" av Åsa Hellberg

Har nu läst ännu en bok av Åsa Hellberg, och denna var lika bra som de andra som jag har läst. Sonjas sista vilja var den första boken som jag läste av Åsa Hellberg, och jag älskade den. Den andra boken heter Sonjas hemlighet som är en fristående fortsättning på den första boken. Ja, vad kan jag säga? Jag älskade att läsa dessa böcker. Sedan läste jag en tredje bok som heter En liten värld och den handlar om helt andra kvinnor men lika bra för det. Åsa Hellberg skriver alltid om kvinnor i min ålder, och det är många gånger som jag har känt igen mig i olika situationer, vilket känns roligt att läsa om. Böckerna handlar om kärlek, relationer och vänskap. Lite intriger.
"Gloria har panik. Hon är Stockholmsoperans mest självlysande stjärna men nu ska hon repetera Carmen - mot sin gamla kärlek Dominic. Han, som lämnade henne för att göra internationell karriär, är tillbaka. Gloria inser att det kommer att påverka hennes behagliga liv på ett sätt hon inte alls planerat för. Som 53-årig sångerska borde hon tänka på pension snarare än passion.
Även hennes lillasyster Agnes liv är omtumlande. Hon är flygkapten och i vanliga fall lugn och balanserad, men när äktenskapet krisar flyr hon hem till Gloria. Systrarna har alltid stått varandra nära även om de är väldigt olika. För första gången sedan de var små umgås de nu dag och natt. Saker från barndomen kommer upp till ytan och medan de gräver i sitt förflutna växer dramat på Operan, både på scen och privat. Rollfiguren Carmens öde vävs samman med Glorias eget liv på ett högst dramatiskt och oväntat sätt.
 
Gloria är en underhållande roman fylld av stora känslor, människor som funderar på vad de ska göra resten av sitt liv och en och annan diva."
 
 
Som jag har nämnt innan, så händer det i böckerna att jag känner igen mig eller någon känsla vilket jag kan säga om det här. "Jag tror att din drivkraft handlar om att hitta lycka men att du inte har en aning om vad du ska göra om du hittar den."
Den här meningen träffade mig rätt exakt faktiskt. Jag vill gärna träffa någon som jag kan somna med, göra saker med, att tycka om, men när/om jag får chansen, så vet jag inte vad jag vill göra och hur jag ska göra. Har glömt bort hur man gjorde när man träffade en man som resulterade i ett förhållande.
 
Tillbaka till boken, så är detta en härlig mysig feelgoodroman, som man har svårt att släppa. Man kan känna syskonkärleken mellan Gloria och Agnes, och man blir frustrerad över att Dominic och Gloria inte kan prata med varandra, så mycket onödigt hade kunnat undvikits. Dramatiskt blir det också, och svaret på den dramatiken kunde jag absolut inte anat. Och som sagt, jag känner igen mig rätt mycket i Gloria, ja förutom att hon är operasångerska.... vilket jag absolut inte är.
 
Denna bok rekommenderas starkt om ni vill läsa en feelgoodroman!
Supermysig bok!
1 Åsa Hellberg skriven

Tusen tack!! Kram Åsa

Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: